Start > Körkortsforum > Angående Halvljus

Angående Halvljus

Becken 2009-05-08 02:49 ! Citera #
Hejsan, Fick upp på en teori fråga förut Vad får kombineras om ena halvljuset är trasigt?
Men kommer inte ihåg vare va, Men tror det va typ. Dimljus, Varselljus, Parkeringsljus Något i den stilen, Äre någon som vet vad som är rätt svar? Tacksamt för svar.
Pammy 2009-05-08 17:26 ! Citera #
Hmm... det skulle jag också vilja veta. Men det är väl ibnte dimljus för det får man ju aldrig ha tillsammans med halvljus...
Rebeckaf 2009-05-13 09:02 ! Citera #
Jag kan ha helt fel nu men är det inte ofta så att parkeringsljuset liksom lyser per automatik (antar att det är på alltid då halvljuset är på) när halvljuset gått sönder. Så med en trasig halvljuslampa så får man ett starkt ljus (det ”hela” halvljuset) och ett svagt (parkeringsljuset). Man kan ju inte ställa om till parkeringsljus för då blir det ju bara två svaga ljus.
Björn He 2024-04-03 22:29 ! Citera #
Rebeckaf 2009-05-13
Jag kan ha helt fel nu men är det inte ofta så att parkeringsljuset liksom lyser per automatik (antar att det är på alltid då halvljuset är på) när halvljuset gått sönder. Så med en trasig halvljuslampa så får man ett starkt ljus (det ”hela” halvljuset) och ett svagt (parkeringsljuset). Man kan ju inte ställa om till parkeringsljus för då blir det ju bara två svaga ljus.
Det måste ju vara parkeringsljus som får användas istället för ett halvljus, om ena halvljuset är trasigt. Dimljus och varselljus kan inte vara rätta svarsalternativ, med hänsyn till att det är påbjudet att vid körning i dagsljus ha halvljus tänt, alternativt ljus som avges av varsellykta, dimljusstrålkastare eller halvspänningsreducerad halvljusstrålkastare, men varselljus, dimljus eller halvspänningsreducerat halvljus får INTE vara tänt tillsammans med halvljus.

Men det känns konstigt att man skall behöva ha parkeringsljus tänt istället för halvljus, i händelse att ett av de två halvljusen (som lyser framåt) är ur funktion. Att köra med parkeringsljus tänt är såvitt jag vet inte tillåtet generellt. Det är kanske lätt hänt att man kör med parkeringsljus tänt om man glömmer att sätta halvljuset på tänt läge innan körningen, men sånt får man inte glömma, med hänsyn till att det är förbjudet att köra med halvljuset på avstängt läge = enbart parkeringsljus tänt. Om man kör med parkeringsljus tänt på uppkörningen så är man kuggad.
Parkeringsljus är i regel en form av fordonsbelysning som skall vara tänd när fordonet stannar eller parkeras på en väg i gryning, skymning eller mörker, utom när det finns tillfredsställande vägbelysning, då behöver parkeringsljuset inte vara tänt. Sålänge ett fordon är i rörelse så måste det ha halvljus tänt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov