Start > Körkortsforum > Cirkulationsplats - vänstersvä…

Cirkulationsplats - vänstersväng

essteff 2012-01-31 08:21 ! Citera #
Hej!

Jag övningskör för fullt, allting har gått löjligt bra, men igår när jag hade cirkulationsplats så gick det år skogen på vänstersväng - gång på gång!

Det är filbytet från inre körfält till yttre körfält som jag har problem med, precis innan högersvängen på en två-fillig cirkulationsplats. Jag förstår inte varför, men jag får det aldrig rätt, antingen blinker jag för sent, för tidigt, svänger för tidigt, svänger för sent.

Samma situation som denna video: www.youtube.com/watch?v=1Qr2zm_0_po

Min fråga är om killen på filmen gör rätt?
nodel 2012-02-01 23:26 ! Citera #
Jag håller också på att övningskör just nu, snart dags för uppkörning! Jag tycker att killen i filmen är lite för tidigt ute. Jag har fått de anvisningarna att jag ska kolla döda vinkeln när jag kommer där jag kan se de som kör in i cirkulationen i ”påfarten” innan där jag ska av. Svårt att förklara, men där han i videon säger ”kör mot refugen och starta höger körriktingsvisare”. Jag tycker inte att det stämmer överens med det jag har lärt mig på trafikskolan. Börjar man blinka för tidigt kan man till exempel skrämma någon som kommer bakifrån om dem missuppfattar situationen vilket kan leda till att de panikbromsar osv. (riskfullt) I alla fall, när jag har kollat döda vinkeln och sen blinkat, kollar jag en extra gång och kör över nästan direkt för att inte hindra trafiken. Det var en klurig fråga du ställde som är svår att förklara vid text.

Hoppas du blev någe klokare, eller så kanske jag rörde till det för dig..
KodeAron 2012-02-16 12:02 ! Citera #
Varför finns det egentligen dubbelfiliga cirkulationsplatser? Kunde det inte räckt med de lättkörda enfiliga?
Gäst 2012-02-21 09:31 ! Citera #
KodeAron
Varför finns det egentligen dubbelfiliga cirkulationsplatser? Kunde det inte räckt med de lättkörda enfiliga?

Haha, ja det kan man ju önska.

Blinka när det är uppenbart att det enda stället du visar att du vill svänga till är det enda stället som går att svänga till. Så att ingen blir förvirrad i onödan.
När det gäller att svänga och byta körfält så har jag tyvärr inget bra knep
thedailyeos 2012-02-21 21:11 ! Citera #
Lättast är väl att placera sig rätt innan man kör på cirkulationsplatsen.
Seblos 2012-02-26 19:55 ! Citera #
De flesta kör efter att om man ligger i vänster fil kör man vänster eller rakt fram, om man ligger i höger så är det höger eller rakt fram. Det funkar nästan alltid att inte byta körfält inne i rondellen men man måste hålla uppsyn på alla andra för att du har väjningsplikt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov