Start > Körkortsforum > Ta körkort snabbt utan snabbku…

Ta körkort snabbt utan snabbkurs

Gäst 2012-01-29 23:27 ! Citera #
Hej! Jag undrar hur snabbt ni tror man kan ta körkort? Jag har tidigare tagit ca 10 lektioner men det var några år sedan. Nu ska jag sätta igång igen och tänkte försöka köra 2-3 ggr i veckan så att det går snabbt. Kan man klara det på en månad då tror ni? Eller två? Det blir ju väldigt intensivt då ändå liksom.
Gäst 2012-01-29 23:58 ! Citera #
Varför så bråttom? Det får ta den tid det behöver ta, då är du som bäst förberedd att klara förarprovet.

Jag tog kortet, efter en längre tids uppehåll i övningskörandet, på ungefär sex veckor utan att jäkta eller stressa.
Gäst 2012-01-30 19:54 ! Citera #
Jag skulle råda dig att boka in några lektioner, och sedan höra med körskoleläraren vad han tror. Erfarna lärare brukar snabbt känna av hur långt eleven har kommit, och då kunna säga ungefär hur många lektioner som kommer behövas. Min körskolelärare sa att han tror att jag kommer klara mig på mellan 8 och 10 lektioner, men det är självklart väldigt individuellt. Jag föredrar att ta en lektion i veckan, så jag hinner övningsköra privat emellan lektionerna och öva mer på det som tagits upp på körskolan. På så sätt kan man klara sig undan med färre lektioner.
Gäst 2012-02-01 13:09 ! Citera #
Självklart kan man ta allt på en månad men för vissa kan det bli för intensivt och då blir risken att det man lär sig inte sätter sig ordentligt. Men som sagt det är från person till person vissa kan klara det medan andra tycker att det går för snabbt. Det viktigaste är ju att man blir en bra och säker förare inte att man tar körkortet under en viss tidspress!!
Gäst 2012-02-07 13:49 ! Citera #
Det är klart att du kan ha ambitionen att ta det på 1-2 månader, men om du inte lyckas med det kommer du förmodligen bli besviken. Det är bättre att ta det lugnt, men ändå köra så ofta du kan och får på trafikskolan (om du tänkte köra på skola), kombinera det med att öva hemma (om du har möjlighet till det). Tänk dock på att det ta ett par månader att få körkortstillstånd och (för oss tog det) några veckor att få handledartillståndet efter att vi gått handledarkursen. Har du inte körkortstillstånd än - ansök så fort som möjligt och börja plugga teori innan du kan börja köra. Men kom ihåg att inte hasta för att få ditt körkort, det viktiga är att du blir en van och säker bilförare och då är det större chans att du klarar uppkörningen/körprovet än om du stressar med övningskörningen.
Kajsa 2012-02-07 16:46 ! Citera #
Det finns ju intensivkurser som man kan ta men hur men hur mycket av det som man får in i huvudet är ju diskutabelt.
Gäst 2012-02-07 16:47 ! Citera #
Jag började på trafikskolan i början av januari och har kört 10 lektioner. Har uppkörningen nästa vecka, kan verkligen rekommendera att köra så ”tätt”.
inspektörn 2012-02-07 19:09 ! Citera #
Emilstr: 10 lektioner sen i januari och uppkörning nästa vecka??
Ingen privat övningskörning?
10 lektioner är mindre än jag kör till och från jobbet på en vecka!

Lycka till!!!!!!
Gäst 2012-02-21 09:11 ! Citera #
Det kan nog fungera, körningen har du förmodligen ganska bra koll på. Så om du tror att du hinner lära dig all teori på en månad så går det säkert bra

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest