Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroller

Säkerhetskontroller

Gäst 2012-01-25 14:37 ! Citera #
Någon som känner för att beskriva ganska detaljerat hur säkerhets kontrollerna går till?

Är väldigt orolig inför just dem.

Tack på förhand!
Gäst 2012-01-26 10:20 ! Citera #
Här finns en beskrivning av hur man gör en fullständig säkerhetskontroll:
https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/

På uppkörningen behöver du väl normalt bara kontrollera någon enstaka grej, t ex bromsarna.
Inspektören kommer tala om precis vad du ska kontrollera, så du behöver inte memorera hela kontrollistan, bara du vet vad hur man gör kontrollerna. Det kan din trafikskolelärare visa dig.
rollonup 2012-01-31 17:50 ! Citera #
Något jag tycker är lite klurigt att veta allting under huven, alltså bromsvätska, styrservo, oljan och så vidare. Inspektören kan ju be dig att kolla så att det är rätt mängd vätska av allting och då gäller det ju att inte stå med byxorna nere.

Här har man en stor fördel om man kör upp med körskolan eftersom man då vet hur det ser ut under huven på bilen och vart alla behållare sitter, eftersom det kan skilja sig mellan olika bilmärken och motorer. Det man däremot kan göra är ju att kolla upp vad för bil man ska köra med (om man kör som privatist dvs.) och sedan se om någon i ens bekantskapskrets har en sådan eller söka efter bilder på nätet så man är bombsäker redan ifrån början ;)
KodeAron 2012-02-16 12:09 ! Citera #
Om man t.ex ska kolla så att blinkersarna fungerar och så märker man att det inte gör det, vad gör man då? Får man inte köra då?
Gäst 2012-02-16 15:06 ! Citera #
Jag fick turen att kolla alla lysen. det var lätt som en plätt!
oljorna under huven hade jag inte klarat :P

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest