Start > Körkortsforum > Sova i bilen påverkad?

Sova i bilen påverkad?

frozzarn 2012-01-25 11:51 ! Citera #
Hej!

Jag sitter här med något utav ett dilemma. Det är nämligen så att när jag gick min risk-utbildning så kom jag i något utav en konflikt med den föreläsaren, det var på området angående alkohol. Jag hade planer på att man kunde köpa sig en något större bil och sova i under festivaler och liknande. Men efter att ha tagit upp det så förklarade föreläsaren att det var olagligt och att man kunde till och med bli av med körkortet på grund utav det. Man fick inte befinna sig i sin egen bil påverkad, oavsett om man hade nycklar till den eller inte förklarade han för mig.

Jag frågade då vad som gällde om jag sov i min kompis bil och han i min medan vi båda hade våra egna nycklar? Dvs, ingen av oss varken äger bilen eller besitter nycklarna till den vi sover i.. Och det ignorerade han helt, någon som vet något mer angående detta?

Tidigare i veckan köpte jag även en app på android market där jag fick frågan vad som gällde med alkohol i bilen och svarade därför att det var förbjudet för den med nycklarna, det visade sig dock vara fel och appen påstod att det var okej att vara påverkad i bilen, man fick till och med starta den men hjulen fick inte rulla varken framåt eller bakåt.

Så... Vad är det egentligen som gäller? Har det blivit någon regeländring på senare år och är appen helt enkelt gammal och rutten eller vem av de två har FEL? 8-)
Gäst 2012-01-25 12:12 ! Citera #
En artikel från helahälsingland.se

”Full man sov i bil
SÖDERHAMN/Söderhamns-Kuriren

Klockan 03.40 på natten mot onsdag larmades polis till en misstänkt rattfylla i centrala Söderhamn.

Bilen hittades stillastående på Statoil, med en sovande man i. Mannen var märkbart berusad, men eftersom bilen stod parkerad när polisen kom till platsen går det inte att bevisa att mannen körde onykter.

För att förhindra rattfylla har polisen rätt att omhänderta bilnycklar i ett dygn, något man gjorde denna gång.”

Så sov du i bilen om du vill. Om polisen anser att det finns risk att du kör onykter, så kan du bli av med nycklarna tillfälligt, men du blir inte åtalad för rattfylla om bilen är parkerad. Jag skulle dock undvika att sätta i nyckeln i tändningen och om man sover ensam kanske man för säkerhets skull kan välja passagerarsätet istället för att sova framför ratten (tror inte att det är olagligt att sova framför ratten heller om bilen är parkerad, men man kan ju försöka ta det säkra före det osäkra :P)
frozzarn 2012-01-25 13:18 ! Citera #
Betyder alltså att den föreläsande läraren hade fel och lurade på min grupp en lögn, tack! Det kan vara bra att veta.
Gäst 2012-01-26 10:10 ! Citera #
frozzarn
Betyder alltså att den föreläsande läraren hade fel och lurade på min grupp en lögn, tack! Det kan vara bra att veta.

Skulle tro det, ja. Det är för övrigt inte helt ovanligt att föreläsarna som håller i riskettan har fel. Jag har faktiskt hört det från alla jag har pratat med som har gått den utbildningen, att det har förekommit felaktig information. Det hände när jag var på riskettan med.

Det är inte olagligt att sova i bilen om du är berusad. Däremot kan det t ex vara förbjudet att sova på allmän plats eller så (föreskrifter kan skilja sig lokalt). Så det kanske kan bli olagligt att sova på en parkeringsplats av andra skäl än att du är berusad. Men själva berusningen utgör inget hinder för att sova i bilen.
Gäst 2015-06-14 19:12 ! Citera #
Kom till särbos läg...rätt så berusad...mitt i natten.. ville inte ringa på o väcka henne så satte mej i vacker sommarnatt o sov i min bil som stod parkerad utanför hennes läg. Bor nära så det är min ordinarie parkeringsplats...
Väcktes 5 på morgonen av 2 trevliga polistjejer som upplyste mej om att man får INTE sova i förarsätet på sin bil om man är berusad. Ja fick hämta mina nycklar nästa dag till stort skratt.!!!! har aldrig varit ens i närheten av att KÖRA berusad...någonsin...
MItt råd !!!! sov i baksätet eller möjligen passagerarsätet efter fester !!!!
Gäst 2015-06-15 13:11 ! Citera #
Haha, någon måste ju ha ringt och anmält?
Hobbe 2024-09-21 12:27 ! Citera #
Hej

Svar på ytterst gammal tråd, men så är det.

Är det inte så att om de kommer gång på gång då du sover onykter i din bil kan de ta körkortet oavsett om du kör eller inte. Det har väl något att göra med riskbedömning.
Lite som att du åker dit för rattonykterhet om du klipper gräsmattan hemma med din grästraktor och är på fyllan.

De kan väl t.o.m ta ens körkort om man promenerar på fyllan ute på stan.

Det är enbart saker jag har hört ryktas, så jag vet inte personligen om det stämmer.
H 2024-09-21 21:49 ! Citera #
Hobbe 2024-09-21
Hej

Svar på ytterst gammal tråd, men så är det.

Är det inte så att om de kommer gång på gång då du sover onykter i din bil kan de ta körkortet oavsett om du kör eller inte. Det har väl något att göra med riskbedömning.
Lite som att du åker dit för rattonykterhet om du klipper gräsmattan hemma med din grästraktor och är på fyllan.

De kan väl t.o.m ta ens körkort om man promenerar på fyllan ute på stan.

Det är enbart saker jag har hört ryktas, så jag vet inte personligen om det stämmer.
Gällande dom första punkterna, ja det är väl inte ok att sova i bilen onykter och verkar vara lite av en tolkningsfråga.

Dock på punkten att du kan bli av med körkortet för att du promenerar på fyllan.
Nej det kan du inte, men om du är så pass onykter att du måste omhändertas via LOB (fyllecell) och att det händer vid upprepade tillfällen så kan du absolut bli av med ditt körkort eller eventuellt alkolås.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 00:29
2
I dag 00:20
9
I går 19:38
11
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor