Start > Körkortsforum > Utfart- eller högerregel?

Utfart- eller högerregel?

Gäst 2012-01-25 10:14 ! Citera #
Hej, har en fråga kring vilken regel som skall tillämpas i en viss korsning inne i centrum i den stad där jag bor (Alingsås). Anledningen till att jag frågar är att jag alltid trott det varit högerregel som gäller där, men då jag var ute med körskola och körde påtalade min körlärare att det INTE var högerregel utan utfartsregeln som gällde (vilket gav mig företräde). Jag har egentligen ingen anledning att tvivla på hans påstående, men det borde vara bra att få det förklarat VARFÖR det är som det är.

Det är självklart lite svårt att förklara såhär i text precis hur det ser ut, men ska försöka göra så gott jag kan. Jag kommer på en gata inne i stan (50 km/h), kommer till en fyrvägskorsning, från VÄNSTER kommer en gata som är gångfartsområde (dessa har alltså självklart väjningsplikt mot övriga), från HÖGER kommer en annan gata, den är, liksom gatan från vänster samt hela korsningen, något upphöjd och av kullersten (gatan jag kommer på är asfalterad).

Vet inte vad det är som gör att det är att det är utfartsregel? Vore tacksam för svar.

ps. Det är korsningen: Norra Strömgatan/Nygatan i Alingsås ifall någon vill kolla på Google Maps eller liknande. Jag beskrev hur det ser ut ifall man kommer i östergående riktning på Norra Strömgatan. ds.
frozzarn 2012-01-25 11:55 ! Citera #
Av vad min otränade öga kan uppfatta så låter det som att det faktiskt är högerregeln som gäller utifrån vad du skrivit.

Förmodligen kan det vara något specialfall, någon skylt du missat eller liknande? När du säger att det är kullersten får det mig att betvivla att det är någon riktigt bilväg alls, men som sagt. Detta är min amatöruppfattning.
Gäst 2012-01-25 14:36 ! Citera #
frozzarn
Av vad min otränade öga kan uppfatta så låter det som att det faktiskt är högerregeln som gäller utifrån vad du skrivit.

Förmodligen kan det vara något specialfall, någon skylt du missat eller liknande? När du säger att det är kullersten får det mig att betvivla att det är någon riktigt bilväg alls, men som sagt. Detta är min amatöruppfattning.

Har försökt att leta efter skyltar då jag kört förbi där senare, får väl fortsätta leta ;) Eller höra av mig till trafikskolan, vore ju trist att bomma en uppkörning på något sådant missförstånd! (Vägverkets uppkörningsbas ligger bara några kvarter bort så chansen att man åker förbi är överhängande).
frozzarn 2012-01-25 14:50 ! Citera #
Det tycker jag att du gör rätt i! ;)
gäst1 2012-01-29 19:39 ! Citera #
Jag förstår vad du menar med kullersten då vi har det också i vårat samhälle. Vi har en 50-väg och 30vägar åt höger och vänster, men åt ena håller är det kullerstenar och andra inte. Kullerstenarna är precis som vita trekanter (men stenarna syns bättre) vilket gör att bilarna från kullerstenarna får vänta ÄVEN om de kommer från höger.

Ex:
--------------B---Kullersten------------
AAAAAAAAAAAAAAAAAAA
--------------C---------------

Om bil A först kommer från vänster blir turordningen C-A-B.
Om bil A kommer åt andra håller blir turordningen A-B/C*
*Beror på om bilarna B och C korsar varandra men det är inte väsentligt för bil A att veta.

Så utförsregeln låter lite konstigt om du frågar mig. Har du en bild på situationen, mer än google earth?
rollonup 2012-01-31 16:12 ! Citera #
Kan du inte åka på gatan där din körskolelärare sa att utfartsregeln gällde? Då lär du ju märka väldigt enkelt ifall det finns skyltar/ andra anvisningar att du måste lämna företräde när du åker ut på den större gatan. Eller så kan det vara så enkelt att vägen du körde på är en huvudled, således har ju alla anslutande väjningsplikt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor