Jag hade mitt teoriprov idag och fick en väldigt konstig fråga.”vilken väg får du inte bogsera på”. Sen va de 5 alternativ. Antingen en GRÖN skylt mot Nyköping, en BLÅ, en ORANGE, en SVART elleren GUL.
Vilket är svaret?
En till fråga: vilket fordon är svårast att avgöra hastigheten på vid möte? Alternativen va: buss, moped, traktor eller personbil med husvagn?
Jag klarade inte mitt prov idag så de va ju sjukt tråkigt.
Väldigt tacksam för hjälp!
Då första frågan antyder att dom olikfärgade skyltarna leder till nyköping så är det enda logiska svaret att ”GRÖN” (som innebär motorväg/trafikled) enl. körboken är just enbart motorväg/trafikled som har restriktioner på hur man bör agera vid bogsering(utöver att hålla sig på vägren/höger.)
Beträffande fråga 2 så är det som jag och andra tidigare har nämnt just moped iom. att dom har väldigt olika fartresurser. Själv jobbar jag med mopeder och motorcyklar och kan upplysa er om att ex. Piaggio vespa finns i utföranden på 50-250cc vilket innebär en jäkla skillnad i motorvolym och därmed fart, utseendemässigt är det inget som skiljer dessa vilket innebär att du vid möte inte kan ta för givet att den är reggad som moped eller mc.