Start > Körkortsforum > Bogsera

Bogsera

Jannike 2012-01-24 12:38 ! Citera #
Jag hade mitt teoriprov idag och fick en väldigt konstig fråga.”vilken väg får du inte bogsera på”. Sen va de 5 alternativ. Antingen en GRÖN skylt mot Nyköping, en BLÅ, en ORANGE, en SVART elleren GUL.
Vilket är svaret?

En till fråga: vilket fordon är svårast att avgöra hastigheten på vid möte? Alternativen va: buss, moped, traktor eller personbil med husvagn?

Jag klarade inte mitt prov idag så de va ju sjukt tråkigt.

Väldigt tacksam för hjälp!
Dibbe 2012-01-24 12:43 ! Citera #
Borde väl vara grön då det innebär motorväg/motortrafikled, samt hastighetsbedömningen bör vara moped iom. att jag skulle kunna missta den för att vara en motorcykel?
SandraT88 2012-01-24 13:56 ! Citera #
Vilken väg får du INTE bogsera på?

Grön skylt innebär motorväg, och där får man ju bogsera till närmaste avfart.
Blå skylt innebär allmän väg, där får man också bogsera.
Gul skylt innebär arrangemang (kan vara denna)
Orange skylt (beroende på tillfällig väg eller enskild väg) kan också vara denna
Svart, har ingen aning om vad det är för skylt

Vilket fordon är svårast att avgöra hastigheten på vid möte?
Är också intresserad på svaret på denna fråga, så vore bra om någon kunde den.

Har mitt teoriprov nästa vecka. Hoppas du klarar det nästa gång Jannike, lycka till!
Gäst 2012-01-24 14:52 ! Citera #
Jag gissar också att det är moped som är svårast att avgöra farten på
Gäst 2012-01-24 15:01 ! Citera #
SandraT88
Vilken väg får du INTE bogsera på?

Grön skylt innebär motorväg, och där får man ju bogsera till närmaste avfart.

Du får dock inte bogsera in på en motorväg. Endast för att komma därifrån medelst närmaste avfart.
SandraT88 2012-01-24 16:39 ! Citera #
Nassehej
Jag gissar också att det är moped som är svårast att avgöra farten på

En moped får ju kör max 45 km/h, är det inte ganska lätt att avgöra dennes hastighet då? Om du jämför med personbil med husvagn som har en högre hastighet. Klurig fråga dock.
Gäst 2012-01-24 17:05 ! Citera #
SandraT88

En moped får ju kör max 45 km/h, är det inte ganska lätt att avgöra dennes hastighet då? Om du jämför med personbil med husvagn som har en högre hastighet. Klurig fråga dock.

När du ser ett enkelt ljus i mötande körfält på en rak väg är det omöjligt för dig att direkt avgöra om det är en motorcykel eller moped.
Gäst 2012-01-24 21:43 ! Citera #
SandraT88

Som PRS skriver så är det svårt att se om det är en moppe/motorcykel rakt framifrån på rak väg.
Dibbe 2012-01-24 23:05 ! Citera #
Jannike
Jag hade mitt teoriprov idag och fick en väldigt konstig fråga.”vilken väg får du inte bogsera på”. Sen va de 5 alternativ. Antingen en GRÖN skylt mot Nyköping, en BLÅ, en ORANGE, en SVART elleren GUL.
Vilket är svaret?

En till fråga: vilket fordon är svårast att avgöra hastigheten på vid möte? Alternativen va: buss, moped, traktor eller personbil med husvagn?

Jag klarade inte mitt prov idag så de va ju sjukt tråkigt.

Väldigt tacksam för hjälp!

Då första frågan antyder att dom olikfärgade skyltarna leder till nyköping så är det enda logiska svaret att ”GRÖN” (som innebär motorväg/trafikled) enl. körboken är just enbart motorväg/trafikled som har restriktioner på hur man bör agera vid bogsering(utöver att hålla sig på vägren/höger.)
Beträffande fråga 2 så är det som jag och andra tidigare har nämnt just moped iom. att dom har väldigt olika fartresurser. Själv jobbar jag med mopeder och motorcyklar och kan upplysa er om att ex. Piaggio vespa finns i utföranden på 50-250cc vilket innebär en jäkla skillnad i motorvolym och därmed fart, utseendemässigt är det inget som skiljer dessa vilket innebär att du vid möte inte kan ta för givet att den är reggad som moped eller mc.
Jannike 2012-01-24 23:40 ! Citera #
Tack så mycket för all hjälp allihopa! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest