Start > Körkortsforum > Låna ut bilen till en som är o…

Låna ut bilen till en som är onykter

Gäst 2012-01-23 19:37 ! Citera #
Denna fråga har kommit till mig många gånger och jag har varit utan svar. Även ifall jag har gått på den första Riskutbildningen framgick aldrig det tycker jag. Vem/vilka är det som får skulden för att låna ut sin bil till en som är onykter?

Tack på förhand!
frozzarn 2012-01-24 13:02 ! Citera #
Gör du det då du är medveten om att personen är påverkad vet jag inte hur det ligger till,om du ses som medbrottsling eller liknande?
Men är du helt omedveten om personens onyktra tillstånd har jag svårt att tro att någon skuld skulle kunna läggas på dig.
idaoow 2012-01-24 15:27 ! Citera #
Vad jag fattat de som åker du också illa ut eftersom det är din bil. Men har du starka bevis på att du inte visste att personen i fråga var berusad tror jag de går att lösa men de är du som får skulden eftersom de är din bil.
Gäst 2012-01-25 11:30 ! Citera #
Om du lånar ut din bil till någon som är onykter så kan ni bägge straffas för det.

Däremot kan jag inte tänka mig att du skulle bli straffad bara för att du äger bilen som körs av en onykter person. Om du t ex lånar ut din bil på en onsdag och ska få tillbaka den på söndag eftermiddag, så kan ju inte du kontrollera att personen som lånar bilen inte kör onykter på fredagkvällen.

Men om du vet att personen är onykter så kan du som sagt bli straffad, så låna inte ut din bil till någon som har druckit och vill ta bilen hem från festen.
Sephrenia89 2012-02-09 11:52 ! Citera #
Gäst
Om du lånar ut din bil till någon som är onykter så kan ni bägge straffas för det.

Däremot kan jag inte tänka mig att du skulle bli straffad bara för att du äger bilen som körs av en onykter person. Om du t ex lånar ut din bil på en onsdag och ska få tillbaka den på söndag eftermiddag, så kan ju inte du kontrollera att personen som lånar bilen inte kör onykter på fredagkvällen.

Men om du vet att personen är onykter så kan du som sagt bli straffad, så låna inte ut din bil till någon som har druckit och vill ta bilen hem från festen.



Precis som med om du fastnar i en fartkamra i din kompis bil så är det den som kör som är ansvarig.
Om det å andra sidan inte går att motbevisa att den som ägde den ej körde, dvs vid en smitning från en olycka så står den som äger bilen till svars så vidare ingen tagit ett kort på föraren eller om det finns eniga vittnen som säger motsatsen.
Gäst 2012-02-14 12:34 ! Citera #
Sephrenia89
Gäst
Om du lånar ut din bil till någon som är onykter så kan ni bägge straffas för det.

Däremot kan jag inte tänka mig att du skulle bli straffad bara för att du äger bilen som körs av en onykter person. Om du t ex lånar ut din bil på en onsdag och ska få tillbaka den på söndag eftermiddag, så kan ju inte du kontrollera att personen som lånar bilen inte kör onykter på fredagkvällen.

Men om du vet att personen är onykter så kan du som sagt bli straffad, så låna inte ut din bil till någon som har druckit och vill ta bilen hem från festen.



Precis som med om du fastnar i en fartkamra i din kompis bil så är det den som kör som är ansvarig.
...


”Att ge alkohol till någon som du vet ska köra kan räknas som medhjälp till rattfylleri, vilket är straffbart. Samma sak gäller om du lånar ut bilen till någon som är full.”
Källa: https://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/

Så ja, den som kör onykter är ansvarig för rattfyllan. Men det betyder inte att han/hon är den enda som kan straffas. Du kan fortfarande bli straffad för medhjälp till rattfylleri.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov