Start > Körkortsforum > Stel eller ledad?

Stel eller ledad?

Gäst 2012-01-23 15:38 ! Citera #
Hej!

Frågan som återkommer gång på gång är om fordonet med antingen en stel dragstång, eller en ledad dragstång får köra vid ett visst förbudsmärke (Märket C.6 bland förbudsmärken- Vägmärken och vägmarkeringar).
Min fråga är vad som är skillnaden mellan de två stängerna?

Tack på förhand!
Gäst 2012-01-29 01:36 ! Citera #
Har också aldrig förstått mig på det. Kommer du ihåg det rätta svaret? Lyckas inte hitta frågan igen
rollonup 2012-01-31 18:40 ! Citera #
Skulle också gärna vilja veta detta, har sökt runt men tyvärr inte hittat något.
Petersan 2012-02-22 09:22 ! Citera #
Jag vill gärna veta hur många sådana här skyltar det finns på vägarna, inget minne av att jag någonsin sett en. Och enligt frågorna verkar detta vara den viktigaste skylten att hålla reda på.
Robbie 2019-09-05 06:24 ! Citera #
Försöker mig på ett begripligt svar. Om du tar i kopplingsanordningen längst ut på dragstången o flyttar den åt sidan får du svaret. Ifall släpet står kvar efter att dragstången flyttas har du ett ledat släp(typ vändskiva, dolly). Om hela släpet flyttas efter manövern har du en stel dragstång(typ husvagn)
Chris 2023-10-08 09:37 ! Citera #
Här följer en text från portalen Trafikskola Online.

”Trafikläraren förklarar:

Det är tillåtet att köra förbi märket med en ”vanlig” släpkärra som du kan hyra på många ställen. Som släpkärra räknas en släpvagn med stel ledstång. Till exempel en husvagn eller hästtransport.

Släpvagnar med ledad dragstång är däremot förbjudna.

Du får också bogsera ett annat fordon förbi detta märke då den du bogserar inte räknas som ett släp utan som ett efterfordon.”

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor