Start > Körkortsforum > Nervositet

Nervositet

Gäst 2012-01-23 15:18 ! Citera #
Hej hej!

Har en bokad uppkörning men är supernervös inför detta. Hade vara tacksam om någon har några tips på hur man kan underlätta den faktorn, radio m.m?
Skulle kännas förgäves om man misslyckas på grund av nervositet och stress!

Tack på förhand
Gäst 2012-01-24 11:19 ! Citera #
Det kan vara svårt att hantera nervositeten inför ett sånt här prov. Själv var jag så nervös så jag skakade :P
Det jag gjorde var att hela tiden påminna mig själv om att det faktiskt inte är hela världen om man misslyckas. Det är bara att försöka igen. Tillslut går det.

När du är ute och kör, så försök fokusera på själva körningen och inte så mycket på om du kommer bli godkänd eller inte. Du kan försöka se det som att inspektören bara är en vanlig handledare och att du är ute på en körlektion. Kom ihåg att inspektören är en helt vanlig människa.

Ett bra sätt att förbereda sig är att ta en körlektion precis före uppkörningen, så är du ”uppvärmd” när du ska genomföra provet. Jag hade en lektion kl. 09:10 - 10:10 och uppkörning kl. 10:15. Kan kännas lite bättre att göra provet om du just har suttit bakom ratten.

Se till att försöka sova ordentligt natten före uppkörningen och glöm inte att andas ;)
Gäst 2012-01-25 14:36 ! Citera #
Ska tänka på de sakerna, stort fokus på vägen istället för hans omdöme! Tackar så mycket! :)
frozzarn 2012-01-25 14:52 ! Citera #
En annan sak är att försöka tänka på andningen, många blir ofta stressade i liknande situationen och jag har fått tipset att tänka på andningen, att försöka kontrollera och förhindra kroppens normala reaktion till stress... Även att inte tänka FÖR mycket, försök att få det så alldagligt som möjligt, småprata lite med uppkörningsmannen etc.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov