nodel
SandraT88
När man närmar sig ett rött trafikljus (och jag står först i kön), har min trafikskolelärare lärt mig att sakta ner i god tid och sedan motorbromsa fram till ljuset och ibland kunna köra iväg när det växlar om till grönt utan att stanna helt. Dock tycker jag att det är en aning konstig, då jag ser att jag blockerar upp bakomvarande fordon, så att de också måste köra sakta bakom mig tills vi är framme vid trafikljuset. Hur kör ni? Är detta något som ni har fått lära av er trafikskola?
Jag har fått lära mig precis samma, och jag kör så på trafikskolan, tanken är ju att man inte ska behöva stanna helt och om du tycker att det är jobbigt med kön som kan bildas bakom. Tänk att du hjälper även dem, med att inte stanna, det är faktiskt miljö vänligt
Det här är ju något som kan variera väldigt beroende på hur trafiksituationen ser ut. Det händer rätt ofta att man närmar sig ett rödljus utan att det är så mycket trafik och då är det lugn och motorbroms som gäller. I praktiken när
det är rusning och tjock kö kan det vara en annan sak.
Men! En viktig sak när det gäller bromsning! När du kör i en kö och du ser att den framför dig kommer att sakta ner, eller att du ser att massa bromsljus tänds, då är en stark rekommendation att du omedelbart trycker på bromsen så att bromsljusen tänds och bilen bakom förstår att nu sänks hastigheten. För det är inte säkert att hen har samma sikt framåt som du. Sedan om du bromsar med pedal eller motorbroms är en annan sak. (Jag kommer nog upprepa det här i andra trådar för det är så många jag märker har missat detta.)
Om du kommer in som andra bil bakom en som står vid rödljus och det är en ganska hetsig kö bakom, ta för vana att stanna sakta rullande, med en lucka till bilen framför och god blick i backspegeln och huvudet mot nackstödet. Du har mycket större möjlighet att dämpa kraften ifall bilen bakom inte hängt med i svängarna och kör på dig bakifrån.