Start > Körkortsforum > Motorbromsa

Motorbromsa

Citrongräs 2012-03-16 23:43 ! Citera #
nodel
SandraT88
När man närmar sig ett rött trafikljus (och jag står först i kön), har min trafikskolelärare lärt mig att sakta ner i god tid och sedan motorbromsa fram till ljuset och ibland kunna köra iväg när det växlar om till grönt utan att stanna helt.

Dock tycker jag att det är en aning konstig, då jag ser att jag blockerar upp bakomvarande fordon, så att de också måste köra sakta bakom mig tills vi är framme vid trafikljuset. Hur kör ni? Är detta något som ni har fått lära av er trafikskola?


Jag har fått lära mig precis samma, och jag kör så på trafikskolan, tanken är ju att man inte ska behöva stanna helt och om du tycker att det är jobbigt med kön som kan bildas bakom. Tänk att du hjälper även dem, med att inte stanna, det är faktiskt miljö vänligt :)


Det här är ju något som kan variera väldigt beroende på hur trafiksituationen ser ut. Det händer rätt ofta att man närmar sig ett rödljus utan att det är så mycket trafik och då är det lugn och motorbroms som gäller. I praktiken när
det är rusning och tjock kö kan det vara en annan sak.

Men! En viktig sak när det gäller bromsning! När du kör i en kö och du ser att den framför dig kommer att sakta ner, eller att du ser att massa bromsljus tänds, då är en stark rekommendation att du omedelbart trycker på bromsen så att bromsljusen tänds och bilen bakom förstår att nu sänks hastigheten. För det är inte säkert att hen har samma sikt framåt som du. Sedan om du bromsar med pedal eller motorbroms är en annan sak. (Jag kommer nog upprepa det här i andra trådar för det är så många jag märker har missat detta.)

Om du kommer in som andra bil bakom en som står vid rödljus och det är en ganska hetsig kö bakom, ta för vana att stanna sakta rullande, med en lucka till bilen framför och god blick i backspegeln och huvudet mot nackstödet. Du har mycket större möjlighet att dämpa kraften ifall bilen bakom inte hängt med i svängarna och kör på dig bakifrån.
samueel 2012-03-18 13:44 ! Citera #
Citrongräs
nodel
SandraT88
När man närmar sig ett rött trafikljus (och jag står först i kön), har min trafikskolelärare lärt mig att sakta ner i god tid och sedan motorbromsa fram till ljuset och ibland kunna köra iväg när det växlar om till grönt utan att stanna helt.

Dock tycker jag att det är en aning konstig, då jag ser att jag blockerar upp bakomvarande fordon, så att de också måste köra sakta bakom mig tills vi är framme vid trafikljuset. Hur kör ni? Är detta något som ni har fått lära av er trafikskola?


Jag har fått lära mig precis samma, och jag kör så på trafikskolan, tanken är ju att man inte ska behöva stanna helt och om du tycker att det är jobbigt med kön som kan bildas bakom. Tänk att du hjälper även dem, med att inte stanna, det är faktiskt miljö vänligt :)


Det här är ju något som kan variera väldigt beroende på hur trafiksituationen ser ut. Det händer rätt ofta att man närmar sig ett rödljus utan att det är så mycket trafik och då är det lugn och motorbroms som gäller. I praktiken när
det är rusning och tjock kö kan det vara en annan sak.

Men! En viktig sak när det gäller bromsning! När du kör i en kö och du ser att den framför dig kommer att sakt
a ner, eller att du ser att massa bromsljus tänds, då är en stark rekommendation att du omedelbart trycker på bromsen så att bromsljusen tänds och bilen bakom förstår att nu sänks hastigheten. För det är inte säkert att hen har samma sikt framåt som du. Sedan om du bromsar med pedal eller motorbroms är en annan sak. (Jag kommer nog upprepa det här i andra trådar för det är så många jag märker har missat detta.)

Om du kommer in som andra bil bakom en som står vid rödljus och det är en ganska hetsig kö bakom, ta för vana att stanna sakta rullande, med en lucka till bilen framför och god blick i backspegeln och huvudet mot nackstödet. Du har mycket större möjlighet att dämpa kraften ifall bilen bakom inte hängt med i svängarna och kör på dig bakifrån.


Nu blir det ett kort svar från mig här.

Bästa tipsen jag har sett hittils! :D
sven björn 2013-04-30 17:49 ! Citera #
Japp om man skall växla ner bara genom att lägga i en lägre växel nöter man lamellerna.......jag vet inte om kopplingen är tåligare än bromsklossarna men definitivt dyrare iaf.

Om man kör lastbil så fungerar detta inte helt bra eftersom det är så stora krafter i rörelse så där är det en fördel att möte nedväxlingen med ett högre motorvarv för att undvuka ”bumpar”.......tycker detta ECO som man gör drivs lite väl långt..........

Vid ett hinder framåt....bil, trafikljus, påfart etc.
lätta på gasen
bromsa med fotbroms om nödvändigt
var beredd att lägga i rätt växel när hindret försvinner
eller
stanna för rött ljus etc.

Dessutom kan man lägga i rätt växel vartefter utan att släppa kopplingen förrän det är fritt fram sas.
Apan 2013-06-02 10:11 ! Citera #
Jag försöker motorbromsa och lägga i lägre växel så ofta jag kan, men det kan kännas lite jobbigt när det finns bilar precis bakom, jag tänker att de kanske har svårt att se att jag saktar ner? Bör jag toucha bromspedalen lite lätt i dessa fall så att bromsljusen tänds, så de är med på att farten sänks?
Frally88 2013-10-08 15:55 ! Citera #
Apan
Jag försöker motorbromsa och lägga i lägre växel så ofta jag kan, men det kan kännas lite jobbigt när det finns bilar precis bakom, jag tänker att de kanske har svårt att se att jag saktar ner? Bör jag toucha bromspedalen lite lätt i dessa fall så att bromsljusen tänds, så de är med på att farten sänks?


Vad jag har lärt mig så om man håller en lite högre hastighet så kan det vara bra att göra det så dom inte kör in i röven på en :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo