Jag vet inte om jag kanske bara hade tur, men jag tyckte att trafikverkets kunskapsprov var något enklare än de här på körkortonline. Jag fick t ex bara en fråga på hela det ”riktiga” provet med en ”djupdykning” inom ett område som inte känns det minsta relevant för mig (Barnsäkerhet - vad krävs för barnstol om man ska köra en sträcka med barn i bilen). Då jag inte har barn och inte känner någon som har det heller, så kändes det lite meningslöst att läsa så där väldigt mycket inom det området.
Jag skulle dock rekommendera att du siktar på att kunna teorin så bra så du får goda marginaler även här, av två skäl.
För det första så kan man vara nervös när man skriver provet hos trafikverket, och då är det bra att det finns marginal för att göra ”klantiga” nervositetsmisstag.
För det andra så ska du ju inte kunna teorin bara för att klara provet. Det är kunskap du ska ha nytta av när du själv är ute i trafiken i framtiden. Ju bättre du kan den, desto mindre fokus behöver du lägga på att minnas eller lista ut vad som gäller i olika situationer och det ger dig mer utrymme för att fokusera på vad som händer omkring dig. Så för din egen och dina medtrafikanters säkerhet så bör du sikta på att lära dig teorin så bra som möjligt