Start > Körkortsforum > Uppkörningen!

Uppkörningen!

SandraT88 2012-01-18 16:58 ! Citera #
Det börjar närma sig att boka uppkörning för mig och är väldig nervös. Hur ska man agera när man gör uppkörningen? Är det förbjudet att ställa frågor kring uppkörningen? Exempelvis vid en situation man inte vet vad man ska göra, kan man fråga då? Eller har man kuggat redan?

Eller om uppkörningen flyter på, vad ska man prata om med personen? Inte kan man sitta helt tysta och sedan kan man ju vara rädd för att säga fel saker. Om du har gjort uppkörningen, vad pratade ni om? Och hur länge varade uppkörningen?
Whiplash 2012-01-18 22:34 ! Citera #
Det bästa man kan/borde göra innan uppkörning är mini-uppkörning med trafikskolan ( 2-3 ggr ). beror på hur länge du kommer köra. min var ca 20-25 minuter lång. är du nervös, rekomenderar dig att inte prata alls. finns risk at du missar skylten eller kör fel ELLER glömmer bort vart du ska köra. ställde aldrig frågor, kan hända att de ber dig att göra det du har frågat, istället kan de ge dig en förklaring som låter helt värdelös.
inspektörn 2012-01-18 23:31 ! Citera #
Inspektören kommer i de flesta fall att snacka med dig. Han/hon märker om snacket påverkar din körning och anpassar sig där efter. Det är bara positivt för dig om ni har en trevlig stämning i bilen, så var glad och berätta gärna lite om dig själv. MEN, tala inte om att du är nervös! Dom vet att du är det och hatar den kommentaren.
Gäst 2012-01-19 11:33 ! Citera #
När jag körde upp så frågade jag hur länge uppkörningen skulle vara och inspektören sa att en uppkörning varar i minst 25 minuter. Om det går riktigt bra eller riktigt dåligt så räcker den tiden. Om det går lite sådär mitt emellan så kan det ta lite längre tid (antar att det är om man kanske behöver göra om något moment som inte gick så bra första gången, men som inte är en tillräckligt stor miss för att kugga... eller något sånt). Men minst 25 minuter tar i alla fall själva körningen. Min tog precis 25 minuter.

Vi pratade inte så mycket under körningen - man vill ju ha fokus på vägen. Han ställde någon enstaka fråga som inte gällde körningen och då var det ju bara att svara, men du behöver inte känna att du måste hålla igång en hel konversation. Du är där för att bevisa att du kan köra, så det är bättre att hålla fokus på vad som händer omkring dig och planera vart du ska köra.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov