Start > Körkortsforum > Fickparkering

Fickparkering

SandraT88 2012-01-18 00:20 ! Citera #
Jag var och övningskörde med trafikskolan igår. Fick lära mig att fickparkera och det var första gången för mig. Det var inte alls så svårt som jag hade tänkt mig och såsom de flesta har pratat om hur svårt det är.

Trafikläraren lärde mig att de lättaste är att backa in mellan två bilar istället för att köra in i rutan. Man kör jämsides med den bilen som står framför rutan och vrider ratten längst till höger (om man fickparkerar på högersida) och backar in tills man ser den bakre bilen i sin sidas sidospegel + en halvmeter från bilen så ska man ratta så att hjulet står rakt och sedan backar man rakt bakåt tills man ser att bakhjulen har en halvmeter ifrån vägkanten innan man rattar helt åt vänster och sedan backar in helt.

Jag fick även med ett bra tips att man kunde kolla på byggnaderna, om det är glas/fönster så kunde man se hur långt ifrån man är ifrån bilarna.

Jag undrar hur ni lärde er att fickparkera? Finns det fler tips och teknik på hur man gör det?
Gäst 2012-01-18 10:03 ! Citera #
SandraT88

Trafikläraren lärde mig att de lättaste är att backa in mellan två bilar istället för att köra in i rutan. Man kör jämsides med den bilen som står framför rutan och vrider ratten längst till höger (om man fickparkerar på högersida) och backar in tills man ser den bakre bilen i sin sidas sidospegel + en halvmeter från bilen så ska man ratta så att hjulet står rakt och sedan backar man rakt bakåt tills man ser att bakhjulen har en halvmeter ifrån vägkanten innan man rattar helt åt vänster och sedan backar in helt.


Det är ganska precis samma förklaring jag fick när jag lärde mig fickparkera. Tänk på att när du kör upp jämsides med bilen du ska backa in bakom, se till att din bakaxel är i höjd med den bilens bak så att du inte riskerar backa in i bilen när du har fullt rattutslag åt höger.
SandraT88 2012-01-18 13:23 ! Citera #
Tack, det ska jag tänka på! :)
Gäst 2012-01-19 16:26 ! Citera #
Så bra med lite tips. Fickparkering är så svårt och hur ska jag bevisa för min handledare att jag inte kommer att köra in i något när jag ska lära mig fickparkera? Jag måste ju få träna, men är också rädd att förstöra bilen. Är det någon som har ett råd att ge både mig och handledaren?
Gäst 2012-01-19 16:34 ! Citera #
katja
Så bra med lite tips. Fickparkering är så svårt och hur ska jag bevisa för min handledare att jag inte kommer att köra in i något när jag ska lära mig fickparkera? Jag måste ju få träna, men är också rädd att förstöra bilen. Är det någon som har ett råd att ge både mig och handledaren?


Om du ser till att bakaxeln hamnar i höjd med eller lite bakom den andra bilens bakdel så ska det mycket till för att du ska köra in i något. Kan du manövrera bilen i övrigt ska det inte vara några problem.
smulan 2012-09-10 17:45 ! Citera #
Hur bär man sej åt i en fickparkering mellan två bilar som ikea
smulan 2012-09-10 22:21 ! Citera #
Vill ha en förklaring hur man fickparkerar mellan två bilar i en fickruta i tex på ikea området ?
Jag har körkort men har inte kört på länge jag har kunna det men det är väl så man att man har glömt.när man inte har egen bil, jag har det huvudet. brukar hyra bil ibland
Sara 2016-06-18 00:42 ! Citera #
Jag började med trafikskola övningskörning o lärde mig fickparkering o back in i rutan jag har lite svårt med fickparkera o backa i rutan men min lärare förklar tydligt men jag hade svårt o för jag har aldrigt kört bil’ jag tycker det är samma sätt som du säger
Gäst 2016-06-18 01:43 ! Citera #
smulan 2012-09-10
Vill ha en förklaring hur man fickparkerar mellan två bilar i en fickruta i tex på ikea området ?
Jag har körkort men har inte kört på länge jag har kunna det men det är väl så man att man har glömt.när man inte har egen bil, jag har det huvudet. brukar hyra bil ibland
Det är väl bara att köra/backa in???
Sara 2016-06-18 09:27 ! Citera #
Tips kolla på Google o sök fickparkering det står både fickparkering o i rutan backa in , Visar hur man ska lära sig finns där tydligt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo