Start > Körkortsforum > Omotiverad

Omotiverad

Gäst 2012-01-15 21:17 ! Citera #
Hej! Jag har fått trafik böcker och har jätte tungt att läsa ingenom dem och fattar inte hur jag ska kunna ta mig igenom dem. Är det någon som har några tips om vad som kan få en omotiverad person motiverad?
Gäst 2012-01-15 21:55 ! Citera #
Är inte ett körkort i framtiden motivation nog, så vet jag inte hur du ska kunna motiveras.
Gäst 2012-01-17 15:27 ! Citera #
Hej CornK!

Jag vet att det ibland kan kännas väldigt omotiverande att ta fram studielitteratur. När jag känner en sådan stark omotivation brukar jag försöka tillämpa teorin till praktiken.
Försök att koppla det du läser till när du är ute och övningskör, och försök lära dig att faktiskt bli en bättre bilförare av att studera.

Om inte detta räcker som motivation är ett tips att sätta upp mål, exempelvis ”idag ska jag läsa om trafikskyltar” och sätt upp nya mål dagligen.

Lycka till med körkortet
Kaninen 2012-01-17 16:36 ! Citera #
Hej!

Jag har börjat med att göra lite teori prov på nätet för att se var jag ligger till och för att inse att jag absolut måste träna på teorin. Samtidigt lär man sig mycket via de testen då man kan se vad de rätta svaren är och så lär man sig så. Ett annat sätt är att om du gör test på nätet men känner dig osäker på svaren kan du ju använda boken och söka upp i ordlistan för att hitta svaret på just den frågan, blir som ett prov med öppen bok vilket är lite roligare än att börja med att sträckläsa boken...

Hoppas det hjälper!
frozzarn 2012-01-24 13:06 ! Citera #
Måste även jag säga att jag känner mig grymt omotiverad till att ta fram studielitteraturen och plugga teori. Har dock löst det nu genom att ladda hem några olika appar till min smartphone som jag sitter och ”pluggar” på under bussresor från och till skola etc.
Gäst 2012-02-08 17:24 ! Citera #
Jag vet precis hur du känner dig! Jag har tragglat fram och tillbaka med mitt körkorts pluggande i flera år nu, för jag vill ju så gärna kortet, men precis som många andra tappar jag suget och vet inte heller riktigt vad jag ska göra åt det. Det är så svårt när man känner att man aldrig kommer någon vart och allting känns så långt borta. Mitt tips är att försöka plugga på olika sätt som de ovan mig har nämnt. Fasta inte bara i boken utan gör även tester på internet och i telefonen om du har android eller iphone och lyssna på skivor istället för att läsa själv.
Jockey 2012-02-11 15:53 ! Citera #
Du får försöka göra något roligt av situationen. Kanske ladda ner en app till telefonen lyssna på musik samtidigt som du läser. Och tänk på framtiden :)
Staffan 2012-02-13 18:02 ! Citera #
Det är olika hur man är lagd som person, vissa svarar bättre på vissa inlärningsstrategier än andra, så det är svårt att hitta något definitivt svar tyvärr.

Själv tycker jag att det funkar väldigt bra med att skriva upp en långsiktig plan med några veckomål som känns lagom. Det är lätt att vara ambitiös i början och skriva upp tonvis med saker man ska klara av, men börja hellre lätt; att plugga in ett avsnitt i veckan blir i slutändan mer än att läsa tre på en gång och sedan låta böckerna ligga i en månad. För att inte nämna att du kommer repetera med kortare mellanrum.

Vissa delar, som t ex trafikskyltar, kan du kopiera in i ett dokument och skriva ut och göra små memory-lappar och ha i fickan och plugga på när du har en stund över (väntar på bussen etc).

Det sista jag kommer på just nu är att försöka visualisera allt du kan göra när du väl har ditt körkort, alla nya möjligheter som öppnas!

Hoppas att det var till någon hjälp! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov