Start > Körkortsforum > Kuggad i Jönköping

Kuggad i Jönköping

marina 2012-01-15 21:15 ! Citera #
Kuggad i Jönköping.
Jag är minst sagt förvånad och upprörd över den godtycklighet som verkar vara normen för förarproven här i Jönköping. Jag har 15 års erfarenhet av att köra bil i en sjumiljonerstad i Europa (dock ej inom EU). Dessutom så har jag kört det år i Sverige som man fick köra på utländskt körkort. Under alla dessa år så har jag aldrig krockat.

Jag har nu blivit kuggad sex(!) gånger! Varje gång så verkar det vara olika anledningar, olika småsaker. Vad är det som är så speciellt i Jönköping som skiljer sig från övriga världen? Jag har naturligtvis också tagit lektioner på körskola här, då jag är medveten om kulturella skillnader i trafikmiljön. Hur ska man göra och vart ska man vända sig? Någon som har ett tips?

Marina
Gäst 2012-01-15 21:25 ! Citera #
Om du kuggats sex gånger är det knappast godtycklighet bakom besluten. Tittar man på statistiken för Jönköping så ligger de strax över genomsnittet i godkända körprov med 56,9% (genomsnittet i riket är 54,8%).

Jag antar att du fått en översikt på vad det varit du missat på uppkörningen? Passa då på att finslipa just de momenten så att de inte kuggas nästa gång. En variant är att ta en eller ett par lektioner med en trafikskola för att få råd kring vad du saknar och få möjlighet att slipa bort problemen då.
Gäst 2012-01-15 23:48 ! Citera #
Fast marina har i detta fall redan vänt sig till en trafikskola. Skulle vara intressant att veta vad du kuggades på dock. Den man kör upp för brukar väl alltid gå igenom, i alla fall grunden för, beslutet till underkännandet. Tycker något litet småfel borde inte stå i vägen för ett godkännande. Många småfel troligen och grova, potentiellt trafikfarliga saker, är ju givna dock.
Pluton 2012-01-16 18:05 ! Citera #
Vad kuggade du på? vissa säger ju *rött ljus är små saker.. jag missa den hur kan jag rå för det*.... klarade uppkörning på första försöket....
inspektörn 2012-01-16 20:51 ! Citera #
Som vanligt säger jag: Var sitter kryssen i protokollet???
Ni måste lära er att läsa ut protokollet, för där står det vad som är grundproblemet i körningen! Ett grundproblem kan dyka upp överallt i körningen så att den som tex har missat att se sig för i en cirkulationsplats, kanske inte bara skall öva på att köra i en cirkulationsplats, utan öva på GRUNDPROBLEMET, nämligen att se sig för på ett korrekt sätt i ALLA situationer!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo