Start > Körkortsforum > Handledaren skriker

Handledaren skriker

Gäst 2012-01-15 21:13 ! Citera #
Hej! Vad ska man göra om ens handledare sitter och är spänd och skriker till när man är ute och kör? Min mamma kan vara liteskrikig när hon inte har kontrollen. Problemet är att om jag ber henne att sluta blir hon jättesur, och när hon tjatar och skriker blir jag rädd.
Gäst 2012-01-15 21:44 ! Citera #
Det låter som hon kan behöva omvärdera sin roll som handledare eller överlåta det helt till en trafikskola.
Gäst 2012-01-16 22:21 ! Citera #
Försök få hon att ta det lugnare, kanske att hon får följa med till körskolan en gång för att känna hur du kör
Jasper 2012-01-18 17:17 ! Citera #
Klarar man inte av att åka med en nybörjare, så kanske man inte passar som handledare! Du ska ju känna dig säker bakom ratten tillsammans med den du har i bilen.. :)
SandraT88 2012-01-18 18:04 ! Citera #
Så var det för mig med när jag körde med min handledare från början. Alla gör väl småfel i början. Jag föreslår att du går till en trafikskola om du inte tål att hon skriker på dig. Kör några lektioner och när du kan grundreglerna så kan du återgå till att övningsköra med din handledare, så ska det nog gå bättre. Och självklart ska du ju berätta för henne vad du tycker och tänker. Exempelvis att du inte kan koncentrera dig när handledaren skriker på dig när du är ute och kör, och om det är något du har gjort fel, så prata om det helst när du har stannat bilen eller när du har kört åt sidan för att diskutera. Lycka till!
sanjoh94 2012-03-06 10:45 ! Citera #
Min pappa är lite så, men han skriker inte för att han är arg, utan han skriker när det går bra för mig haha! I början kunde han hojta till i bilen mitt i allt när jag lyckades med något som jag hade haft svårt med. Då blev man ju skiträdd och trodde att man höll på att köra på något eller något sånt! Så det som han trodde var uppmuntrande resulterade istället i att man höll på att hoppa ur skinnet mitt i allt! Men jag pratade med honom och sa åt honom att man blir ju så överraskad när han hojtar till mitt i allt så att det blir ett störningsmoment, så nu har han lärt sig att ta det i en normal samtalston istället då han talar om för mig vad jag gjort bra! ;)
Gäst 2012-03-06 16:18 ! Citera #
Har du testat med berättande körning? Om du säger vad du ser och hur du tänker kring trafiken runt omkring dig så fort du upptäcker någonting nytt, vet din mamma om att du är medveten om detta och behöver inte hetsa upp sig. (Har varit lite så för mig också.) Om det inte går att prata om det så att hon ändrar sig det vill säga. Jag antar även att hon inser att du har kontroll själv efter ett tag också :)
Gäst 2012-03-07 09:19 ! Citera #
Min pappa kan också bli sådär när jag gör något fel och inte har lyssnat ordentligt. Jag tror bara det är att de blir rädda själv. Det gäller att förklara hur du tänkte och varför du gjorde som du gjorde när din mamma blir skrikig. Alla tänker ju inte likadant när man kör och alla kör inte heller likadant. Bara att ta det med en nypa salt och försöka ta det lugnt om ni blir osams. Prata lugnt. Om det inte fungerar så kanske det finns någon annan som du kan köra med eller med trafikskolan? Lycka till!
Stina_1112 2012-03-13 14:53 ! Citera #
Kan du inte be att hon följer med dig på några lektioner på körskolan? Då hinner du dels lära dig lite mer innan du kör med din mamma igen så att hon kanske blir lugnare. Och dels kan hon få vara med och se hur din körskolelärare är och kanske inse att det inte lönar sig att hon skriker så mycket :) Fråga om hon vill följa med på några lektioner tycker jag!
Gäst 2012-03-15 22:01 ! Citera #
Hispiga människor skall inte vara handledare. Punkt.

Min mamma kan vara lite hispig, så vi valde helt enkelt att bara ha pappa som handledare. Du (trådskaparen eller andra i samma sits) kanske kan hitta någon annan, det finns oftast fler i bekantskapskretsen än bara föräldrar som klarar av att köra en bil, hålla sig lugn och har tiden att lära någon annan köra...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 20:47
1
I dag 20:30
14
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov