Hur har ni lagt upp pluggandet till teorin?
Hej alla!
Jag undrar som rubriken lyder, hur har ni lagt upp era studer?
Jag har vääldigt svårt för att läsa in teori! Jag är mer praktisk av mig..
När jag sitter hemma så bara lopar text och bilder i huvudet men inget fastnar liksom. Försöker samtidigt som jag läser skriva lite stödord för att få det att fastna. Men nu läser jag bara boken rakt upp och ner.
Ska jag bara läsa ett avsnitt i taget? Vilka ska man börja med tycker ni?
Jag ska kombinera teoriläsning med körskola hade jag tänkt. Men nu är det 7 år sedan jag körde sist så jag skulle vilja börja med teorin nu lite innan jag bokar tid på skolan.
Jag har svårt att läsa boken så jag tycker att det är bäst att gå igenom boken på teori lektionerna. Sedan mata dataövningar. Syrran läste inte boken utan satt och matade dataövningar innan och klarade provet!
Jag hade också lite problem med att läsa boken. Det jag gjorde för att få texten att fastna var att ha en liten diskussion med mig själv om allt jag läste. När det t ex stod i boken att det är förbjudet att parkera på och 10 meter före övergångsställe, gångbana, cykelöverfart eller cykelbana, så tänkte jag för mig själv ”Varför det? Jo, för att om jag står på så är jag ju i vägen för de gående/cyklande och om jag står för nära framför så skymmer jag dem, så fordon som kommer bakifrån inte ser om det kommer någon.” Därigenom kunde jag alltid kontrollera att jag förstod varför reglerna ser ut som de gör. Var det något jag inte kunde svara på så var det bara att kolla upp det online eller fråga trafikskoleläraren. Förstår man varför regeln finns, så blir den lättare att komma ihåg.
Ett bra sätt att läsa in teorin är att anteckna mycket. Anteckna det du tycker är viktigt och det du inte kan så mycket om. Ta fram anteckningarna och läs om de då och då. Om du inte har bokat körlektioner ännu, så gör det. Det fungerar bra för mig att läsa teorin samtidigt som man kör. Fråga trafikskoleläraren vad ni ska göra under kommande lektion och läs om det ni ska köra. Så kommer teorin att sitta kvar.
Jag tog körkort 7 december 2011 i Jakobsberg(Sthlm), första teoriprovet, andra uppkörningen. Läste
Körkortsboken vid varje ledigt tillfälle. Man blir galen på boken emellenåt - men tro mig, det är värt det! Samtidigt använde jag mig också av appar till min iPhone, någon liten del av Bonniers Trafikskola, men gillade aldrig riktigt det. Använde också distansprov som man gör via internet och köps på trafikskola.
Mitt starkaste tips är att bara läsa boken, nöta nöta nöta! Hade teoriprovet den 7/11 2011 och fick 56/65. Var nöjd med tanke på hur klurigt de faktiskt formulerar frågorna. Kuggade sedan den 9/11 på uppköringen och tvingades vänta en hel månad på en ny körtid. Men skam den som ger sig!! 7 december 2011 var jag körkortsinnehavare. Bästa känslan ever!!!
Väntade på tok för länge med att börja plugga teori själv, började vid nyårsskiftet men har övningskört hemma och med körskola sedan ungefär ett år tillbaka. Men läste igenom boken två gånger sen har jag gjort tester där jag kollat upp alla svar jag inte varit helt 100% säker att jag har rätt på, sen varvat med tester och gjort flikar på sidor jag måste läsa mer på. Repetera detta och det kommer sitta bra, varför reglerna är utformade som de är tycker jag är ganska uppenbart, det är ju i princip bara sunt förnuft, följa skyltanvisningar och hänsyn som gäller. Högerregeln har man ju kunnat sedan barnsben så det är ju inget speciellt det heller.
Senaste foruminläggen
Rubrik