Start > Körkortsforum > Besiktningsdatumena

Besiktningsdatumena

Gäst 2012-01-14 23:32 ! Citera #
Är det bara jag som alltid virrar ihop det med besiktningsdatumena, lyckas alltid få fel på den frågan hur logiskt jag en försöker tänka. Finns det någon som har klurat ut nåt smart knep för att komma ihåg hur det ligger till. Det hade ju varit så mycket lättare om alla månader hade räknats med tycker jag.
Ett finger 2012-01-17 20:41 ! Citera #
Hej.
Man måste ha koll på vilken månad som hör till sista siffran. ( bara att plugga) sedan så kallas månaden för inställese månad.
Du får besikta två månader före.
Du har inställese månad ( sista siffran på reg plåten)
Du får besikta två måndader efter.

Man har fem fingrar på en hand,
Om du visar ful fingret, Inställelse månad,
Sedan två fingrar före,”månader”
Och två fingrar efter, ”månader”

Om någon visar fulfingret!!!!! det glömmer man inte...
Gäst 2012-01-17 22:35 ! Citera #
Hihi, kul knep
Gäst 2012-01-21 22:39 ! Citera #
Man tittar på registreringsnumrets slutsiffra:
Slutsiffra / Inställelsetid
1/jan
2/feb
3/mars
4/april
5/maj
6/aug
7/sep
8/okt
9/nov
0/dec
Observera att i inställelsemånad räknas inte juni och juli med. Juni och juli räknas däremot med när man ska räkna två månader innan och två månader efter inställelsedsatum.
T.ex. Slutsiffran är 6. Alltså inställelsemånad augusti. Därifrån två månader före (juni) och två månader efter (oktober). Bilen ska alltså besiktigas under perioden 1 juni - 31 oktober. Detta kan vara lite svårt i början men man lär sig.
Gäst 2012-01-22 00:23 ! Citera #
eliand

5/majObservera att i inställelsemånad räknas inte juni och juli med. Juni och juli räknas däremot med när man ska räkna två månader innan och två månader efter inställelsedsatum.

Du bör nog läsa på teorin lite mer...

https://korkortonline.se/teori/besiktning/
frozzarn 2012-01-24 13:17 ! Citera #
eliand
Man tittar på registreringsnumrets slutsiffra:
Slutsiffra / Inställelsetid
1/jan
2/feb
3/mars
4/april
5/maj
6/aug
7/sep
8/okt
9/nov
0/dec
Observera att i inställelsemånad räknas inte juni och juli med. Juni och juli räknas däremot med när man ska räkna två månader innan och två månader efter inställelsedsatum.
T.ex. Slutsiffran är 6. Alltså inställelsemånad augusti. Därifrån två månader före (juni) och två månader efter (oktober). Bilen ska alltså besiktigas under perioden 1 juni - 31 oktober. Detta kan vara lite svårt i början men man lär sig.

Precis vad jag letade efter! Tack så mycket.
rollonup 2012-01-31 16:20 ! Citera #
Ett finger
Hej.
Man måste ha koll på vilken månad som hör till sista siffran. ( bara att plugga) sedan så kallas månaden för inställese månad.
Du får besikta två månader före.
Du har inställese månad ( sista siffran på reg plåten)
Du får besikta två måndader efter.

Man har fem fingrar på en hand,
Om du visar ful fingret, Inställelse månad,
Sedan två fingrar före,”månader”
Och två fingrar efter, ”månader”

Om någon visar fulfingret!!!!! det glömmer man inte...

Tack för tipset! Gjorde teoriprov på körskolan idag och oavsett hur mycket jag kollade i min kalender eller skrev upp månaderna blev det fel. Ofta är ju frågorna utformade så att Maj/ Juni kommer med i beräkningen, alltså siffrorna 5,6 eller 7 vilket gör det knepigare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov