jossan88!
Du blir inte kuggad enbart på säkerhetskontrollen!
Det kan vara en avgörande faktor, men inte den enda!
Visst, trafiklärararna kanske var med om det för 25 år sen, typ, men tiderna förändras.
Kul förresten att du nämner ”prickfri körning”, det är något som aldrig har hänt i världshistorien!*s*
När en inspektör delger ett icke godkänt resultat, så börjar han/hon med de stora bristerna, grundproblemet, och därefter mindre förseelser. Om säkerhetskontrollen är underkänd, så kommer den oftast som den sista punkten i avslutet. Vad aspiranten sen kommer ihåg är tyvärr väldigt ofta den sista meningen i avslutet, dvs att säkerhetskontrollen var underkänd. Detta medför att man skapar en hysteri om just säkerhetskontrollen.
Läs på vilka moment som ingår, tänk efter vad man vill ha för svar på den kontrollen man utför, se till att du får dom svaren så är det inga problem.
Skräckexempel är de som kollar parkeringsbromsen genom att dra åt den och sedan starta motorn, släppa upp kopplingen och gasa! Det är iofs helt korrekt, men har man ingen växel i så händer inte så mycket. Säger man då att parkeringsbromsen är ok så vet man ju inte vilket resultat man vill se av kontrollen!
Det har du helt rätt i, jag skriver bara vad jag själv har hört.. Och det jag menar med prick fri körning är att man inte gör nått jätte stort misstag som inspektören kan ha överseende med. Givetvis gör alla små mindre misstag i princip varje gång man är ute och kör(även du
)
Jag vet vad säkerhetskontrollen går ut, den kan jag helt och hållet då jag har gått igenom den på min trafikskola 3 gånger. Och det är som du skriver väldigt svårt att kolla parkeringsbromsen om man INTE har en växel i
Jag ska kolla med min trafiklärare vad han menade med det han sa, och får återkomma till dig med hans svar..