Start > Körkortsforum > BARA privatövningskörning?

BARA privatövningskörning?

naathaalie 2012-01-14 21:42 ! Citera #
Hej!

Jag ska inte krångla till det, jag har bara en ”enkel” fråga.. Kan man klara uppkörningen om man BARA övningsskör privat? Jag undrar detta då väldigt många är oeniga om den här frågan.. Menar inte att man inte kan kugga, för det kan ju alla göra! Men, är det någon där ute som bara övningskört privat och klarat sig galant?

Själv har jag bara kört privat än så länge, sedan förra våren. Kan liksom ”köra bilen” nu utan motorstopp, med ecodriving, med motorbromsning.. Blandar både stadskörning och landsväg.. Och kör ungefär 2-3 gånger i veckan. (Detta var bara lite info om min körning för er som är intresserade..)

Tacksam för svar!!! :)
Gäst 2012-01-14 23:43 ! Citera #
Det borde ju gå att klara den då tycker jag :) Fast har man bara kört med en och samma privatlärare kan man ju tex be någon annan åka med och säga vad den tycker, för att få in ett till perspektiv på körningen liksom. :)
Gäst 2012-01-15 13:09 ! Citera #
Nassehej
Det borde ju gå att klara den då tycker jag :) Fast har man bara kört med en och samma privatlärare kan man ju tex be någon annan åka med och säga vad den tycker, för att få in ett till perspektiv på körningen liksom. :)


Det är bra att kunna köra privat för att känna bilen, MEN du får inte med alla nya regler mm. Det är mycket miljö körning nu och det har inte de som haft förkort länge! Så jag tycker att man ska köra så mycket som möjligt både privat och på körskolan för att få en kör vana.
Nathaliej 2012-01-16 18:08 ! Citera #
Nassehej
Det borde ju gå att klara den då tycker jag :) Fast har man bara kört med en och samma privatlärare kan man ju tex be någon annan åka med och säga vad den tycker, för att få in ett till perspektiv på körningen liksom. :)


Absolut! Bra förslag, det har jag inte tänkt på innan! =)
Gäst 2012-01-18 13:15 ! Citera #
Det går att klara uppkörningen som privatist, men det blir svårare. Den privata handledaren har ofta inte lika bra koll på vilka krav trafikverket ställer på eleven vid uppkörningen, vilket gör det svårare att förbereda sig väl. Det kan även finnas nya regler m.m. som en förälder eller annan privat handledare kanske inte har lika bra koll på. De har inte heller samma vana att lära ut trafikregler, så ofta blir det nog mer pedagogiskt att köra med en riktig lärare. Det bästa tror jag är att ta några lektioner och sen ta med sig trafikskolelärarens tips och kritik hem, så man kan öva privat på det som är knepigt. Man kan väl även ta en lektion där den privata handledaren sitter med i baksätet. Det kan underlätta om handledaren också får höra vad läraren har för synpunkter.
kallelala 2012-01-19 10:24 ! Citera #
Vad jag förstår (och själv har upplevt) så tittar personen du kör upp med bl.a på att du tittar i speglarna och i döda vinkeln på ”korrekt” sätt. Kanske den du kör med privat har stenkoll på det, men ofta var det länge sedan mamma/pappa/dylik tog sitt körkort och saker och ting har förändrats sedan dess. Så jag skulle också råda dig till att ta typ 3 lektioner med en körskola för att verkligen få det bekräftat att du gör och kör som man ”ska”.

Lycka till!
Citrongräs 2012-03-16 23:30 ! Citera #
Jag tog inte en enda körskolelektion och körde upp galant.

Två saker som bidrog var

1. Jag körde väldigt långa sträckor runt i landet när man ändå
skulle resa någonstans. Bara all den tiden bakom ratten när
det inte händer så jättemycket ger en trygghet som har att
göra med att man känner sig hemma, man är på en van plats.

2. Jag övade med flera olika personer. Detta var dock innan
kravet på kurs som kostar några hundra.

Men för att komma undan extra kostnad, skulle man inte kunna
gå ihop några och byta privatlärare med varandra?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 12:42
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor