Fel

felet 2012-01-10 13:14 ! Citera #
Under uppkörningen, hur många små fel får man då göra innan man misslyckas och vad räknas som ett litet eller stort fel?
Gäst 2012-01-10 15:18 ! Citera #
Tror det där är väldigt individuellt. Min körskolelärare sa till mig att om jag gör något litet fel är det inte hela världen, bara glöm och kör på för annars riskerar man att drabbas av fler och större fel. När jag gjorde min 1a uppkörning var samtliga av mina fel relativt små (3 till antalet), på så sätt att de inte påverkade trafiken eller något. Men inspektören har sin uppfattning av hur man agerar och går efter det. Denne kanske tycker felet var större än jag personligen tyckte.

Men sen är de klart, gör man flertalet fel, även om de är små, så går det nog åt skogen skulle jag tro. Däremot ett eller två småfel som typ att parkering inte går jättebra eller att man håller fel hastighet (så länge man själv rättar till det snabbt och inte ligger överdrivet över/under) gör nog inte så mycket. Större fel skulle vara att inte blinka ut ur en rondell, eller köra förbi en stoppskylt. Då är de lika bra att vända hem igen direkt! ;)

Edit: Jo förresten. Om man blir tillsagd att köra efter skyltar till en destination. Det är INTE farligt om man råkar köra lite fel. Man brukar få en chans att vända och komma rätt.
Gäst 2012-01-18 14:13 ! Citera #
Att göra några små fel är ingen fara. Själv gjorde jag en backning runt ett hörn och när jag skulle köra framåt igen så glömde jag lägga ur backen, och jag var väl så nervös så jag kunde inte ens lista ut det på egen hand, utan inspektören sa tillslut ”Du, du kanske skulle prova en annan växel än just backväxeln”. Men det var inget hinder för ett godkänt prov.

Han fick även påpeka att jag skulle sakta ner lite för att komma ur accelerationsfältet vid motorvägen, då jag låg bredvid en stor lastbil som jag omöjligt kunde komma in framför, så jag behövde sänka farten för att hamna bakom honom. Annars hade jag bara kört på tills accelerationsfältet tog slut :P

Ett annat misstag jag gjorde var att jag missade att växla upp från 2:an till 3:an när jag körde på en liten väg i en skog.

Jag tror nog att så länge inspektören bedömer att du inte är trafikfarlig, så får du väl godkänt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor