Start > Körkortsforum > Vänstertrafik

Vänstertrafik

TobiasN 2012-01-09 08:44 ! Citera #
Jag vill skriva en varning till er som tänkte ge er ut och köra vänster trafik. Jag har rest runt mycket i Australien och Nya Zeeland där man har vänstertrafik.
Det är inte så svårt att ställa om sig. Men man har en tendens att ligga alldeles för långt till vänster i körbanan. Jag låg och slickade linjen de första 20 milen som jag körde. Det som är svårt är när man är ensam på vägen. Jag vet att jag skulle köra ut från en parkeringsplats mitt i natten, inte en bil på vägen. Trots att jag kört vänstertrafik hela dagen så svängde jag ut och började köra på höger sida. Oj vad rädd jag blev 2 km senare när jag fick möte.

Så se upp och tänk hela tiden när du svänger in på en ny väg.
KodeAron 2012-02-16 11:36 ! Citera #
Man kan ju också undvika att köra bil i de få länder som har vänstertrafik.
Gäst 2012-03-09 13:41 ! Citera #
KodeAron
Man kan ju också undvika att köra bil i de få länder som har vänstertrafik.


Det kan ju bli jobbigt om man ska vara i något av de länderna under en längre tid...
Björn He 2024-05-05 21:57 ! Citera #
Att köra vänstertrafik är väl en vanesak, man får se till att tänka ”spegelvänt” från högertrafiken. Sen är det en bra idé att läsa på ordentligt om vilka länder i världen som tillämpar vänstertrafik, Storbritannien och de flesta forna brittiska kolonier (utom USA då) tillämpar ju vänstertrafik, såväl som Japan, Thailand och Indonesien. I dessa nämnda länder är vägfordon normalt högerstyrda, så då kan man kanske tänka ”Kör jag en högerstyrd bil så skall jag hålla till vänster så att mötande trafik kan närma sig på min högra sida”.

Sverige hade för övrigt också vänstertrafik före den 3 september 1967 då en högertrafikomläggning genomfördes (exakt kl 5:00 lokal tid), men vi yngre svenskar liksom nuvarande svenska 50-55-åringar har ju inte upplevt högertrafikomläggningen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest