Start > Körkortsforum > Är intensivkurser lika bra?

Är intensivkurser lika bra?

TobiasN 2012-01-09 08:08 ! Citera #
Jag har massor av vänner som har svårt att ta körkortet i Stockholm. Statistiken säger att det är ”svårast” att ta körkort här. Många åker då en bra bit utanför Stockholm för att gå en intensivkurs i ett par dagar och kommer sedan hem med ett körkort. Andra åker typ till Gävle och gör sin uppkörning där.

Jag vänder mig till de som har testat intensivkurser eller uppkörningar utanför Stockholm. Är det lättare att ta körkort där för att de är inte lika hårda på kraven? Eller är det så att det är bättre körskolelärare där?
Istolig 2012-01-09 15:00 ! Citera #
För det första så är det orelevant vart det är enklast att klara provet, eller det borde vara det. En bättre lösning på ditt problem är att ta flera körlektioner då det verkar som om att du är orolig pga bristande kunskaper. Kom ihåg att det är ditt liv och andras du sätter på spel när du applicerar okunskap ut i trafiken.

Ifall man skall bemöta frågeställningen ”Är intensivkurser bra” så är det individuellt, vissa kan behöva smälta det du just lärt dig och vila en stund medans vissa klarar sig bättre på att konstant öva.
TobiasN 2012-01-09 16:28 ! Citera #
Min hypotes är att det är enklare på andra ställen. Det tycker jag är skrämmande för det är som du säger:
Kom ihåg att det är ditt liv och andras du sätter på spel när du applicerar okunskap ut i trafiken.

Om man inte klarar att köra upp i Farsta, Stockholm 3 gånger i rad så borde man inte klara uppkörningen i Gävle 4 dagar senare. Eller?
Så är dock inte fallet. Folk klarar det i Gävle efter att de blivit kuggad i Stockholm.
Istolig 2012-01-09 16:40 ! Citera #
TobiasN
Min hypotes är att det är enklare på andra ställen. Det tycker jag är skrämmande för det är som du säger:
Kom ihåg att det är ditt liv och andras du sätter på spel när du applicerar okunskap ut i trafiken.

Om man inte klarar att köra upp i Farsta, Stockholm 3 gånger i rad så borde man inte klara uppkörningen i Gävle 4 dagar senare. Eller?
Så är dock inte fallet. Folk klarar det i Gävle efter att de blivit kuggad i Stockholm.

Det säger inget om vilken uppkörning som ligger närmst ”sanningen” eller den rimliga gränsen, det kan vara så att Gävle är enklare att ta körkort hos men att de släpper igenom mer trafikfarliga förare, då känns det som att det är bättre att ha lite svårare, dock inte mer än nödvändigt. Allt har sin rimlighet. Jag säger inte hur det är i Gävle för jag har ingen aning, inte heller i Stockholm. Det jag kommenterar är fenomenet att söka sig till en annan kommun för att de har enklare körtest.
TobiasN 2012-01-09 16:46 ! Citera #
Visst är det så att jag också tycker att ju svårare test desto bättre. Men det är inte säkert ungdomar som missat uppkörningen ett par gånger tycker det. Jag tycker det är underligt att det är olika beroende på olika städer. Finns det någon som kört upp i olika städer som kan kommentera saken?
Gäst 2012-01-15 13:32 ! Citera #
TobiasN
Jag har massor av vänner som har svårt att ta körkortet i Stockholm. Statistiken säger att det är ”svårast” att ta körkort här. Många åker då en bra bit utanför Stockholm för att gå en intensivkurs i ett par dagar och kommer sedan hem med ett körkort. Andra åker typ till Gävle och gör sin uppkörning där.

Jag vänder mig till de som har testat intensivkurser eller uppkörningar utanför Stockholm. Är det lättare att ta körkort där för att de är inte lika hårda på kraven? Eller är det så att det är bättre körskolelärare där?

Jag ska på intensivkurs och det är INTE för att det är lättare! Har kört på bilskola för 2år sedan och lite hemma men för att få körkortet måste jag satsa helhjärtat på det och inte tänka på jobbet/familjen mm. Så då var intensivkursen enda alternativet. Mycket beror nog på mig själv att klara detta!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor