Tips för att klara uppkörningen.
Susanne, det är omöjligt att svara på frågan eftersom jag inte var närvarande. Din kompis har en uppfattning om vad som hände, inspektören har en annan. Var det det enda som var fel i körningen? Har du sett protokollet? I så fall var satt kryssen?
Finns det inget övergångsställe har du ingen skyldighet att lämna företräde. Jag hade nog själv placerat mig en bit ifrån tanten och kört vidare, men som sagt jag var inte med på provet.
Det är ju också så att man måste visa att man kan KÖRA bilen! Man har som bilförare kravet på sig att vara tydlig i trafiken och då skall man med sin placering, hastighet, teckengivning mm visa sina avsikter. Om man i ditt nämnda fall tydligt markerar med tecken, placering och hastighet att man tänker fortsätta köra, så har man visat att man har bedömt situationen, fattat beslut, tagit till säkerhetsmarginaler och genomfört beslutet. Att stanna är i mina ögon ett orutinerat osäkert beteende som inte bör uppmuntras. Ytterligare en gång vill jag poängtera att varje situation är unik och jag har inte sett det aktuella fallet!
Hej inspektörn!
Nu fixade jag det. Tredje gången gick kanon bra. Inga problem. Jätte nervös i början så att jag glömde att ta ettans växel och håll på att gasa på friläge ett par sekunder. Men han försått det. Nervösiteten försvann efter 3-4 minuter och det känndes bra vid första rondellen när jag saktade ner och stannade vid övergånsställe för att släppa fram en dam. Då känndes det bra. Jag hade kontroll på bilen!!! Sedan gjorde jag lite fel som tex en motorstopp men det var ingen fara tyckte min inspektör. Allt annat gick jätte fint. Huvudsaken var att jag hade så mycket koll och samspel med andra trafikanter, tyckte han.
Tack inspektörn. Jag fick lära mig en del av dina kommentarer.
NU HAR JAG KÖRKORT! YES!
Grattis! Vad fick du göra för kontroll av bilen?
Visa föraren att du NJUUUUUUUUUUUUTER och är självsäker
Och ha på dig bekväma skor
Susanne, det är omöjligt att svara på frågan eftersom jag inte var närvarande. Din kompis har en uppfattning om vad som hände, inspektören har en annan. Var det det enda som var fel i körningen? Har du sett protokollet? I så fall var satt kryssen?
Finns det inget övergångsställe har du ingen skyldighet att lämna företräde. Jag hade nog själv placerat mig en bit ifrån tanten och kört vidare, men som sagt jag var inte med på provet.
Det är ju också så att man måste visa att man kan KÖRA bilen! Man har som bilförare kravet på sig att vara tydlig i trafiken och då skall man med sin placering, hastighet, teckengivning mm visa sina avsikter. Om man i ditt nämnda fall tydligt markerar med tecken, placering och hastighet att man tänker fortsätta köra, så har man visat att man har bedömt situationen, fattat beslut, tagit till säkerhetsmarginaler och genomfört beslutet. Att stanna är i mina ögon ett orutinerat osäkert beteende som inte bör uppmuntras. Ytterligare en gång vill jag poängtera att varje situation är unik och jag har inte sett det aktuella fallet!
Hej inspektörn!
Nu fixade jag det. Tredje gången gick kanon bra. Inga problem. Jätte nervös i början så att jag glömde att ta ettans växel och håll på att gasa på friläge ett par sekunder. Men han försått det. Nervösiteten försvann efter 3-4 minuter och det känndes bra vid första rondellen när jag saktade ner och stannade vid övergånsställe för att släppa fram en dam. Då känndes det bra. Jag hade kontroll på bilen!!! Sedan gjorde jag lite fel som tex en motorstopp men det var ingen fara tyckte min inspektör. Allt annat gick jätte fint. Huvudsaken var att jag hade så mycket koll och samspel med andra trafikanter, tyckte han.
Tack inspektörn. Jag fick lära mig en del av dina kommentarer.
NU HAR JAG KÖRKORT! YES!
Grattis! Vad fick du göra för kontroll av bilen?
Tack. Ingenting den här gången. Första gång fick jag kontrollera bromsarna och andra gång däcken.
Något jag fick lära mig i veckan var att man ska vara beredd på att man kan få en 6-växlars bil att köra med, som man aldrig gjort förrut. Så min son fick lite klagomål på att växlade fel men det var som jag sa ” jag har aldrig kört en 6-växlad så jag skulle inte heller veta hur man gjorde”.
Något jag fick lära mig i veckan var att man ska vara beredd på att man kan få en 6-växlars bil att köra med, som man aldrig gjort förrut. Så min son fick lite klagomål på att växlade fel men det var som jag sa ” jag har aldrig kört en 6-växlad så jag skulle inte heller veta hur man gjorde”.
Det är alltid 6-växlad bil hos trafikverket.
Bilarna jag körde på min körskola var 6 växlade
Dock inte så stor skillnad att köra 6 / 5 växlad, samma sak bara en växel mer.
Detta var första gången mina barn fick en 6 växlad, tidigare uppkörningar i år har de haft 5-växlade (varit 4 uppkörningar totalt i år i familjen). Så de har inte alltid 6-växlade som någon sa.
Sedan kan jag tänka mig, utan att veta, att det är lite vana som krävs för en 6-växlad om man aldrig kört någon o vet var de sitter. Grabben fick i alla fall lite kritik att han växlade ”lite fel” med den 6-växlade han fick, mot en 5-växlad.
Hej allihopa!
Har läst era inlägg här och skulle vilja ha lite tips om någon har!
Jag har körkort sedan några år tillbaka, dock tog jag med automat då och har nu bestämt mig för att köra upp för manuell.
Hur fungerar miljökörandet på uppkörningen för manuell? Är det motorbromsning och ”hoppa växlar” som gäller?
Dessutom är jag nyfiken på hur kontrollanten tänker när det är någon som redan har automatkörkort som kör. Lägger de fortfarande hög vikt på regler etc? Eller lägger de mest fokus på själva hanteringen av bilen?
Någon som gjort detta eller har tips och ideer? :-)
Vid hävande av villkor Utan kopling”,automat, slipper man oftast säkerhetskontrollen. Körningen skall vara som vilken uppkörning som helst, men tonvikt skall läggas på¨manövrering och då särskilt växlingsteknik.
När det gäller miljökörning, så läs på i STR:s eminenta bok som man får på handledarutbildningen om hur man kör miljövänligt! MEN!!!!!!!!
LÄS HELA TEXTEN!!!!!!
Miljökörning är inte att tex hoppa i växlar, utan att hoppa i växlarna när det är möjligt! För att man skall kunna hoppa i växlarna är det en massa andra saker som måste vara uppfyllda, så läs noga!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget