Tips för att klara uppkörningen.
Se till att inte vara stressad när du ska göra uppkörningen, det gäller bara att vara försiktig kolla mycket på skyltar speglarna osv så kommer det gå bra om du är vältränad sen innan !!
På ett sätt kan det nog kännas lite lugnare, just för att man har med nån som man ”känner”
Det tror jag också. Ska själv köra upp med körskolan och har hört/ tror att det blir bättre än som privatist. Som privatist möts man (med all rätt) med stor skepticism eftersom du gjort allting eller stora delar själv. Drar parallellen till skolan, vem har lättast att klara av ett prov? Den som deltagit i lektionerna i skolan och pluggat hemma eller den som skolkat hela tiden och bara läst hemma?
Hej!
Körde för andra gången idag och blev underkänd. Den här gången tryckte jag för lite på gasen när jag skulle upp i hastighet till 90, då hade jag 50 och håll på gasa fortfarande, hade en bil bakom mig! Det räckte till att bli kuggad! Så taskigt!!!!!
De hittar på fel om de inte vill godkänna, helt enkelt. Han sa dessutom att JAG HADE GJORT MYCKET BRA I ÖVRIGT!!!
Susanne, att inte accelerera tillräckligt snabbt kan vara riktigt farligt! Blir en uppkörning farlig, om så bara en gång , så räcker det för att du skall få göra om det.
Det är ett vanligt förekommande fel att man skall vara ”så försiktig” och ”tänka på miljön”, så man glömmer bort säkerheten och det som man faktiskt är där för att göra! Nämligen ATT KÖRA BILEN!!!!!
Hej inspektörn!
Vill gärna veta hur det var när du själv kärde upp! Ni glömmer väl snabbt hur det har känts, eller hur?
Susanne, att inte accelerera tillräckligt snabbt kan vara riktigt farligt! Blir en uppkörning farlig, om så bara en gång , så räcker det för att du skall få göra om det.
Det är ett vanligt förekommande fel att man skall vara ”så försiktig” och ”tänka på miljön”, så man glömmer bort säkerheten och det som man faktiskt är där för att göra! Nämligen ATT KÖRA BILEN!!!!!
Är det inte så att man måste tillämpa eco driving(tänka på miljön) på uppkörningen?
Juve: Miljötänket får aldrig gå före säkerhetstänkandet!!!! Sedan gäller det att veta vad som är miljövänlig körning, och det vet du uppenbarligen inte*s*
Grundläggande för miljökörning är den bestämda accelerationen! Den biten lär sig väldigt sällan körkortsaspiranterna! Det gäller att läsa hela instruktionen och inte bara utvalda delar!
Jag har flera gånger här beskrivit hur det hela går till, så leta efter mina inlägg här så hittar du det!
Susanne, jag körde upp 1981 och minns fortfarande varenda gathörn på den körningen! Jag var spänd men inte så farligt. På den tiden var man två aspiranter i bilen, så jag hade en för mig okänd dam i baksätet. Jag hamnade i ett par knepiga lägen där det gällde att tänka till lite. Jag var helt borta vid två tillfällen, men jag höll masken och löste problemen utifrån det jag tyckte var mest logiskt att göra. Jag var som alla 18-åringar världsbäst på att köra bil och skrev in mig på körskolan för att ta en lektion eller två innan jag körde upp. Det blev 17 st och dom tog raskt ur mig alla tankar om körkort innan jag kunde allt det som dom begärde av mig. Det blev bla både landsvägskörning och mörkerkörning innan dom ens skickade mig till halkan. Jag körde lite hemma också, men det var mest för att få lite mil i kroppen. Den biten i utbildningen som var rejält eftersatt var teorin. Teoriprovet gick bara inte att faila, och det gjorde jag inte heller.’
Jag skrev teoriprovet och gick sedan nästan direkt ut till bilen och körde upp.
Förutom bensinen vid den privata körningen, så betalade jag allt ur egen ficka. Det gick på hela 8000:-, vilket var en förmögenhet då! För att beskriva hur mycket det handlade om kan jag berätta att jag fick mitt första fasta jobb 1983 och hade då en månadslön på 5000:- brutto!!!
En stor skillnad från min tid är att idag ifrågasätter man allt som går emot en! Man skall överklaga och gå till Europadomstolen för varenda liten skitsak! Viss skall man ha ett kritiskt tänkande, men det får inte gå till överdrift. Vi blev tillsagda att göra på ett visst sätt och då gjorde vi oftast så för vi visste att den som sa till hade erfarenhet och kunskap om ämnet. Var vi tvivlande så frågade man snällt och vänligt om en förklaring och la fram egna argument. Vi hade från första klass i skolan krav på oss att prestera, bra eller dåligt men så var det. Vi fick också lära oss att vara självständiga såtillvida att vi blev aldrig skjutsade någonstans, utan åkte kommunalt. Vi fick en nyckel när vi var 8 år och skulle vara hemma före kl 18. Man tilltalade äldre ”tant” och ”farbror” osv. osv.
Min poäng är att jag har gått igenom min uppväxt med den generationens problem och faktiskt både fått körkort och jobb genom att jobba hårt för dom. Man får ingenting gratis i livet utan vill man ha något, får man jobba för det! Med mina inlägg här vill jag bla avdramatisera uppkörningen, få ungdomarna att inse att dom inte kan lika mycket om trafik som en erfaren förare och om man kuggar så lyssna på vad dom säger till er istället för att skylla på nervositet eller sura gubbar eller vad det nu kan vara. Puh vill ni ha fortsättning får ni säga till!*s*
Till inspektörn!
Ojojoj! Vad tufft det har varit för dig. Jag är fortfarande arg på den gubben som underkände mig. Från början var han inte alls trevlig. Jag vet inte hur men jag kände på mig att han inte ville ge mig en chans!
Tack att du berättar det du har gått igenom. Det underlättar en hel del, bara när man ser att flera har haft det tufft. Men snälla, underskatta inte nevösitet. Det gör mycket, även om ni inte vill tro på det.
Susanne, jag lovar dig! En inspektör vet om missar beror på nervositet eller okunskap! Att skylla sin okunskap på nervositet är tyvärr ett utbrett fenomen! Vad ungdomarna idag inte tänker på är att det är höga krav på skicklighet bakom ratten, inte bara att förflytta bilen från punkt A till B!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget