Hej!
Jag undrar om man klarar teorin på Bonniers trafikskola 2011 och man gör alla övningar osv, har man då en bra chans att klara teori provet?
Eller ska man läsa körkortsboken istället?
Jag klarade teorin 2006 i princip enbart med hjälp av Bonniers trafikskola. Jag skumläste lite i boken också. Fick ett bra resultat, 64/65. Tyvärr blev det inte av att jag körde upp då.
Nu pluggar jag igen för att ta körkort och har uppkörning och teoriprov på torsdag. Den här gången har jag också använt mig av BT, men enligt min lärare är det lite för enkelt. Jag får toppoäng på teoriproven där, men kör jag frågorna här på körkortonline så går det inte lika bra... Upplever dem som svårare.
Den här gången läser jag boken noggrant också. Kombinerar alltså BT, boken och körkortonline. Hoppas att det ska funka!!
Med tanke på att bonniers trafikskola är till för att man ska lära sig allt så borde den räcka, dock skadar det aldrig att skumma igenom boken också för att se om man känner igen allt
Om du vill testa dina kunskaper på annat håll än Bonniers Trafikskola så rekommenderar jag STR:s tester. De kostar bara 10 kr/styck, så du behöver inte betala så mycket om du bara vill testa några test för att se om dina kunskaper från Bonniers verkar hålla! Man har ett saldo för testen, där det verkar som man kan lägga in hur små belopp som helst.
http://www.str.se/Korkort/E-tjanster/Korkortstest/
Om du istället känner att du behöver göra ganska många test och inte vill att det ska kosta pengar per test så verkar Körkortonline vara ett bra alternativ, 190 kr för obegränsat antal test (finns sammanlagt över 1000 frågor). Det går även att göra ett gratistest.
https://korkortonline.se/teoritest/
Jag har använd flera olika provprogram och dyl. STRs körkorts teoriprogram ifrån både 2000, 2004 och 2008, Bonniers trafikskola 2011 samt Trafikskolan TEO 2011. Jag tycker att svårighetsgraden varierar något enormt och att bonniers var väldigt inriktat på statistik och matematik (uträkningar) medan STRs körkorts teoriprogram och de jag gjorde hos körskolan var mer regler och statistik/ matematik frågorna var utformade så att de var enkla om man förstod principen/ visste vad saken gällde. Tex. Minst 90m avstånd till bilen framför när man kör 90km/h.