Start > Körkortsforum > Katastrofvajern & Katastro…

Katastrofvajern & Katastrofbromsen?

Gäst 2012-01-06 14:55 ! Citera #
Hej!

Behöver lite hjälp, vad är katastrofvajern och katastrofbromsen och vad gör dem för något?
TobiasN 2012-01-09 07:48 ! Citera #
Det är delar på ditt släp. Du sätter fast katastrofvajern i bilen. Om släpet hoppar ur dragkroken så kommer katastrofvajern dras åt och aktivera katastrofbromsen.

När man tar loss ett släp så ska man alltid börja med att ta loss den vajern. Annars finns det risk att man glömmer det och man får bromsen rakt upp i ansiktet när man drar bort släpet från bilen.
idaoow 2012-01-24 15:23 ! Citera #
Jag har inte fattat vart du sätter fast katastrof vajern?! Fick den frågan på teorin och letat som en idiot i min bok men de står inte..
Gäst 2015-05-22 15:26 ! Citera #
Sidan 246-247 i körkortsboken finns en bild på hur katastrofvajern sitter fast i släpet och på bilen.
Kawan Hasse 2019-09-29 19:59 ! Citera #
Hej!
Om matarledning mellan bil och släp går sönder eller lossnar, ansätts släpets färdbroms automatiskt, dvs släpet katastrofbrosmsas. Så klar släpet lufttankar får sin tryckluft från dragbilen via duomatic koppling matarledning. Så enklare för dig,luftslangar har två hål en av dom är matarledning och den andra manöverledning. En av dom hållarna går sönder där släpet ansätts färdborms automatiskt det är innebär katastrofbroms.
Gäst 2021-02-11 12:56 ! Citera #
Tack kawa
Gäst 2021-02-22 00:44 ! Citera #
Har den funktionen att den minskar bromssträckan eller annat?
Tolka att detta var första frågan om vad den är till för???
Gäst2 2021-03-12 15:12 ! Citera #
Kawan Hasse 2019-09-29
Hej!
Om matarledning mellan bil och släp går sönder eller lossnar, ansätts släpets färdbroms automatiskt, dvs släpet katastrofbrosmsas. Så klar släpet lufttankar får sin tryckluft från dragbilen via duomatic koppling matarledning. Så enklare för dig,luftslangar har två hål en av dom är matarledning och den andra manöverledning. En av dom hållarna går sönder där släpet ansätts färdborms automatiskt det är innebär katastrofbroms.
Vad händer om broms cylinder läcker luft på tungsläpp vagn fick frågan på teori men vet inte vilken det är är inte släppet blir obromsat?
per 2022-03-30 21:14 ! Citera #
Har en fråga som jag inte vet svaret på. får man köra bilsläp utan katastrofvajer. den är borta
Gäst 2022-03-30 22:27 ! Citera #
per 2022-03-30
Har en fråga som jag inte vet svaret på. får man köra bilsläp utan katastrofvajer. den är borta
Nej det får man inte

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo