Jag började köra efter att jag fyllt 18, typ i April. Klarade kortet i december utan problem. Du har absolut ingen brådska, ta det lungt så går det bra. Ett råd som jag inte följde dock: Så fort du är säker på hur du manövrerar bilen, har bra koll på växlingar och vet ungefär hur bred bilen är, ta ett par körlektioner. De ger extremt mycket, och du får veta hur du ska köra ”rätt”. Sedan kan du gå hem och öva med det läraren sade i åtanke, så att du övar ”rätt”. Jag började ta lektioner först i augusti, och då hade jag kört minst 300 mil. Jag hade kunnat ta lektioner mycket tidigare, och då troligtvis kunnat köra upp mycket tidigare. Ta sedan lektioner ganska intensivt innan du kör upp, gärna en i veckan. Jag tog en lektion precis innan jag körde upp, ställde mig bara på trafikverkets parkering och bytte lärare. Om din trafikskola ger dig den möjligheten, ta den! Dels hinner du anpassa dig till körskole bilen en sista gång, och sedan får du några bra sista minuten tips.
Sedan behöver du inte vara så orolig för att misslyckas. Så länge du följer alla regler och visar god riskmedvetenhet kommer du att klara det. Själv stod jag för länge i en rondell innan jag vågade köra ut (bakomvarande tutade på mig) och fick dessutom två motorstopp i samma korsning, när jag parkerade stod jag inte perfekt heller. Ändå klarade jag mig.
Om du bara ger dig fan på att du ska klara det, kommer du att klara det. Det sitter minst lika mycket i självförtroendet som kunskaperna om du klarar det eller inte, tänk på att inte vara nervös för det är då du gör misstag. Min trafikinspektör verkade vara på väg att somna, så jag kände mig väldigt trygg med honom och blev väldigt lugn själv.
Till sist, det finns inget universellt verktyg för att klara körkortet, alla är olika och har sina egna sätt att lära sig på. Om du inte skulle klara uppkörningen första gången är inte det heller någon katastrof, även om det förstås svider att betala 1100 flera gånger.
Det här blev lite rörigt, men hoppas att det var till hjälp