Start > Körkortsforum > Körskolans teorifrågor visar f…

Körskolans teorifrågor visar fel svar?! hjälp

databord 2012-01-01 22:00 ! Citera #
Pluggar på körskolans teoriprov hemma. En fråga som jag inte förstår varför jag fick fel svar på...


Fråga
Du kör på en huvudled och kommer fram till en korsning där trafiksignalen visar blinkande gult ljus. Vad gäller för korsande trafik?

svaret var väjningsplikt.
Men borde det inte vara högerregel eftersom att väjningsplikt endast gäller då skylten finns under och trafikljusen är ur funktion? och här nämnde de ingenting om väjningspliktsskylt... Någon som vet hur det verkligen ligger till? Vill inte svara fel om jag får nån liknande fråga på provet

SNABBT SVAR TACK! :)
databord 2012-01-01 22:24 ! Citera #
databord
Pluggar på körskolans teoriprov hemma. En fråga som jag inte förstår varför jag fick fel svar på...


Fråga
Du kör på en huvudled och kommer fram till en korsning där trafiksignalen visar blinkande gult ljus. Vad gäller för korsande trafik?

svaret var väjningsplikt.
Men borde det inte vara högerregel eftersom att väjningsplikt endast gäller då skylten finns under och trafikljusen är ur funktion? och här nämnde de ingenting om väjningspliktsskylt... Någon som vet hur det verkligen ligger till? Vill inte svara fel om jag får nån liknande fråga på provet

SNABBT SVAR TACK! :)




Behöver hjälp med en till fråga också!

Fråga:
Du kör bilen enligt registreringsbeviset. Vilken blir bilens bruttovikt om föraren väger 75 kg och bilen är lastad med 250 kg?

Hur räknar man ut bruttovikten? Det här är siffrorna som står på registreringsbeviset:
Vikter:
tjänstevikt 1720
maxlast 59 kg
totalvikt 2310 kg
skattevikt 1720 kg

Kopplingsanordning:
Högsta vikt obromsat släp 750 kg
Högsta vikt bromsat släp 2000 kg
Högsta totalvikt på släpet för b-körkort 1190 kg
Gäst 2012-01-01 23:39 ! Citera #
databord
Pluggar på körskolans teoriprov hemma. En fråga som jag inte förstår varför jag fick fel svar på...


Fråga
Du kör på en huvudled och kommer fram till en korsning där trafiksignalen visar blinkande gult ljus. Vad gäller för korsande trafik?

svaret var väjningsplikt.
Men borde det inte vara högerregel eftersom att väjningsplikt endast gäller då skylten finns under och trafikljusen är ur funktion? och här nämnde de ingenting om väjningspliktsskylt... Någon som vet hur det verkligen ligger till? Vill inte svara fel om jag får nån liknande fråga på provet

SNABBT SVAR TACK! :)


Bara för att trafiksignalen inte är i funktion eller blinkar gult innebär inte att vägen du färdas på upphör vara huvudled. Således har korsande trafik väjningsplikt mot trafik på huvudleden.
Gäst 2012-01-01 23:42 ! Citera #
databord

Behöver hjälp med en till fråga också!

Fråga:
Du kör bilen enligt registreringsbeviset. Vilken blir bilens bruttovikt om föraren väger 75 kg och bilen är lastad med 250 kg?

Hur räknar man ut bruttovikten? Det här är siffrorna som står på registreringsbeviset:
Vikter:
tjänstevikt 1720
maxlast 59 kg
totalvikt 2310 kg
skattevikt 1720 kg

Kopplingsanordning:
Högsta vikt obromsat släp 750 kg
Högsta vikt bromsat släp 2000 kg
Högsta totalvikt på släpet för b-körkort 1190 kg


Bruttovikten är vikten vid ett enskilt tillfälle och borde därför vara tjänstevikt plus last (i det här fallet, då inga passagerare är med och förarens vikt i tjänstevikten brukar beräknas till 75 kg), dvs 1970 kg.

edit: efter lite ytterligare efterforskning så verkar vikten på föraren i fordonets tjänstevikt beräknas till 70 kg, så det är mycket möjligt att bruttovikten då måste justeras upp med 5 kg.
Gäst 2012-01-02 08:16 ! Citera #
Trafikmärke går alltid efter trafiksignal du vet rangordning polis trafiksignal,trafik märke osv
Elvisp 2012-01-25 20:48 ! Citera #
Fastdu glömde räkna med föraren
Gäst 2012-01-30 18:30 ! Citera #
databord
Pluggar på körskolans teoriprov hemma. En fråga som jag inte förstår varför jag fick fel svar på...


Fråga
Du kör på en huvudled och kommer fram till en korsning där trafiksignalen visar blinkande gult ljus. Vad gäller för korsande trafik?

svaret var väjningsplikt.
Men borde det inte vara högerregel eftersom att väjningsplikt endast gäller då skylten finns under och trafikljusen är ur funktion? och här nämnde de ingenting om väjningspliktsskylt... Någon som vet hur det verkligen ligger till? Vill inte svara fel om jag får nån liknande fråga på provet

SNABBT SVAR TACK! :)

Vägar som korsar en huvudled har alltid väjningspliktsskylt innan korsningen med huvudleden. Alltså är det väjningsplikt som gäller när trafikljusen är ur funktion.
KodeAron 2012-02-16 18:17 ! Citera #
Elvisp
Fastdu glömde räkna med föraren


Förarens vikt ingår i tjänstevikten. Det räcker alltså att addera tjänstevikten med lasten.
Nike 2012-09-01 12:03 ! Citera #
För att räkna ut bruttovikten kollar man först på hur mycket last bilen är lastad med som i detta fallet var 250 kg och sedan kollar man på BILENS totalvikt, vilket i detta fallet var 2310 kg. Sedan lägger man i hop båda talen för att få fram bruttovikten. Vilket blir 2560 kg . :lol:
Gäst 2012-09-03 11:32 ! Citera #
Nike
För att räkna ut bruttovikten kollar man först på hur mycket last bilen är lastad med som i detta fallet var 250 kg och sedan kollar man på BILENS totalvikt, vilket i detta fallet var 2310 kg. Sedan lägger man i hop båda talen för att få fram bruttovikten. Vilket blir 2560 kg . :lol:


Bilens totalvikt är ju tjänstevikten (själva fordonet + föraren) + maxlasten. Så nej, du ska inte titta på den och addera lasten. Prs har besvarat bägge frågorna korrekt, så om andra söker svar här så kan ni bortse från de övriga svaren ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor