Start > Körkortsforum > Ingen möjlighet att övningskör…

Ingen möjlighet att övningsköra privat.

williamst 2011-12-31 14:59 ! Citera #
Hej. Jag behöver ta b-körkort men jag har ingen möjlighet att övningsköra privat. Jag körde dock för 5 år sedan mycket motorcykel och körde upp 3 gånger och kuggade alla, dom som jag körde upp med sade att jag hade svårt att hastighetsanpassa på smal krokig landsväg och att det var mest det jag kuggade på.

HURSOMHELST, så måste jag nu ta körkort för bil så snart som möjligt.

Det jag undrar är, utan möjlighet att övningsköra privat, hur många lektioner tror ni jag kommer behöva ta? (är villig att lägga så mycket som det krävs) och hur lång tid kommer det ta? Jag har inget annat för mig just nu så jag kan i princip köra hela dagarna om det är det som krävs.
Joy 2011-12-31 16:42 ! Citera #
Det är olika från person till person, t.ex. min syster körde 6 lektioner privat och 10 lektioner med trafikskolan o de sa till henne du behöver ej flera lektioner och hon fick körkortet från första gången. jag körde också 10 lektioner med trafikskolan och många lektioner privat jag behövde att köra mycket mer än henne och jag fick det andra gången.

Det viktigaste är att du ska konsentrera dig med allt du lär dig
hej 2012-01-01 16:09 ! Citera #
Jag frågade min körskolelärare och hon sa ungefär såhär:

Övningskörning hemma:
Mycket: 10 till 20 körskolelektioner behövs
Medel: 20-25 lektioner
Lite: 25-35 lektioner
Inget alls: ca 35-45 lektioner

Hoppas det hjälper :)
Gäst 2012-01-02 12:35 ! Citera #
Den listan stämmer nog ganska bra. Hade själv aldrig kört bil förr och skakade som ett asplöv inför min första lektion! :lol: Blivit ca 30 lektioner och nu gäller de bara att sätta uppkörningen för min del. Sen finns de ju de som är naturbegåvade för detta och kan klara de på färre. De som kör mycket privat kanske bara behöver några enstaka lektioner....väldigt individuellt det där. Men då du kört motorcykel i alla fall innan så tror jag de kan gå vägen på under 30 i alla fall, kanske mellan 10-20 skulle jag tro inte är omöjligt.
tjugosexan 2012-01-02 21:42 ! Citera #
williamst
Hej. Jag behöver ta b-körkort men jag har ingen möjlighet att övningsköra privat. Jag körde dock för 5 år sedan mycket motorcykel och körde upp 3 gånger och kuggade alla, dom som jag körde upp med sade att jag hade svårt att hastighetsanpassa på smal krokig landsväg och att det var mest det jag kuggade på.

HURSOMHELST, så måste jag nu ta körkort för bil så snart som möjligt.

Det jag undrar är, utan möjlighet att övningsköra privat, hur många lektioner tror ni jag kommer behöva ta? (är villig att lägga så mycket som det krävs) och hur lång tid kommer det ta? Jag har inget annat för mig just nu så jag kan i princip köra hela dagarna om det är det som krävs.



Jättesvårt att svara på, men förmodligen har du lite mer trafikvana eftersom du kört endel mc, vilket kommer vara en födel.
Lycka till!
Gäst 2012-01-06 15:52 ! Citera #
Hmm, om jag var du så skulle jag nog köpa 30 lektioner till ett paketpris vilket då blir lite billigare.
Men jag tror nog du skulle behöva ca 30 lektioner som max, och hur lång tid det skulle ta beror de på.
Om du inte har mycket plugg t.ex så kan du ta 1 lektion varje dag, eller 2 lektioner varje dag. Så det tar ca 1 månad, 2 månader som max.
Och det är inte lång tid, för att du behöver ju plugga till teorin också. :)
Istolig 2012-01-09 16:17 ! Citera #
Ingen enkel fråga, det du kan göra är att gå 5 lektioner fråga hur många till läraren anser att du behöver genomföra, ta dock inte ett jätte pack utan börja med 5 lektioner osv,( du kan självklart börja med ett 10 lektions pack), bara så att du inte binder dig när du och körläraren känner att du klarar dig bra. Tänk också på att för läraren är du pengar och de kan hända att de kan influera dig till att ta flera lektioner än vad du egentligen behöver. Så när du gått X-antal körlektioner så fråga hur många du behöver och fråga varför och avgör ifall det är rimligt.
Gör även klart för läraren att du letar efter en lärare så blir de extra uppmärksamma på att du kan byta, då du som sagt är deras lön!

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo