Start > Körkortsforum > Nybörjare. När ska man ut i tr…

Nybörjare. När ska man ut i trafik?

Gäst 2011-12-30 21:30 ! Citera #
Hejsan. Jag fyllde 16 år detta år i januari. Jag har kört runt på en parkering några gånger men vet inte om jag riktigt är mogen att börja i trafik. Jag har visserligen åkt på småvägar men inte riktiga vägen där rondeller, korsningar, vägmärken existerar. Jag har förövrigt tagit mopedkörkort för ett år sedan, så trafiken vet jag hur den funkar. Problemet i detta fall är att jag inte är erfaren bakom ratten och själva manövreringen. Därför är frågan: Hur mycket bör jag träna på parkering / små övergivna vägar innan jag ger mig ut i trafiken på riktigt?

/ Tack på förhand
Mattias Åkerblom 2012-01-05 17:53 ! Citera #
Jag skulle råda dig att börja köra i utkanten av staden, där det är lite lugnare. Förutsatt att du har koll på växlingar och koppling och klarar av att köra iväg utan motorstopp de flesta gånger du kör iväg borde du klara av det. Ta det lugnt, om folk bakom blir stressade är det deras problem, alla har varit nybörjare. Om du känner att du inte klarar av att köra fortare än 30 där det är 50, kör då i 30! Det viktigaste är att du känner dig säker och trygg, och inte gör några farliga saker. Ett råd om du inte har fått det än: när du kör in i en rondell ska du alltid köra på tvåan, oavsett vilken bil du kör. Kör alltid som om du ska stanna tills du är helt säker på att det är fritt, om du känner att du vill stanna, gör det!
Gäst 2012-01-05 19:33 ! Citera #
Tack så mycket för tipset! Hade tänkt börja imorgon på morgonen ungefär vid 9-tiden. Jag är nästan säker på att inte mycket bilar kommer att vara i farten. Kan vara risk för halka, men jag vill pröva ändå. Jag och min handledare har redan bestämt en väg vi ska köra. Det är en väg som är 5 km lång och består av en blandning mellan tätbebyggt och liten landsväg inkluderat med en rondell. Jag får inte längre motorstopp och det känns lite tryggt. Däremot är jag som sagt lite osäker på rondeller eftersom jag ej kört i en, men det ska nog gå bra nu när du tipsade mig om tvåans växel;) Tack ännu en gång!

/ Körkortet
Gäst 2012-02-07 12:08 ! Citera #
Mattias Åkerblom
Jag skulle råda dig att börja köra i utkanten av staden, där det är lite lugnare. Förutsatt att du har koll på växlingar och koppling och klarar av att köra iväg utan motorstopp de flesta gånger du kör iväg borde du klara av det. Ta det lugnt, om folk bakom blir stressade är det deras problem, alla har varit nybörjare. Om du känner att du inte klarar av att köra fortare än 30 där det är 50, kör då i 30! Det viktigaste är att du känner dig säker och trygg, och inte gör några farliga saker. Ett råd om du inte har fått det än: när du kör in i en rondell ska du alltid köra på tvåan, oavsett vilken bil du kör. Kör alltid som om du ska stanna tills du är helt säker på att det är fritt, om du känner att du vill stanna, gör det!

Precis, så länge man känner att man har koll på växling och kopplingen samt kan komma iväg utan många motorstopp kan man börja köra på lite ”större” vägar. Själv har jag precis börjat övningsköra igen. Körde för ca 10 år sen, men av olika anledningar la jag ner projektet. Nu när jag började (för 1 månad sen) var jag på ruta ett, men har under åren lärt mig en hel del teori, som jag nu ska sätta i praktiken. Körningen är det som skrämt mig och gjort att det gått så många år sen sist. Jag och min handledare åkte ut till ett industriområde här i närheten och där var det lugnt och inte så mycket trafik eftersom vi kört där på helgerna. Första gången kändes det jätteläskigt när jag fick möte eller någon bil kom bakom mig, men den känslan är efter ett par gångers körning inte lika läskig. Jag tycker att det är ganska bra att komma ut bland andra trafikanter så tidigt som möjligt så att man får in vanan att ex. möta andra bilar.
Gäst 2012-02-07 16:52 ! Citera #
Börja med stadskörningen innan du ger dig ut på landsväg, många gör misstaget att göra tvärtom
Gäst 2012-02-08 17:44 ! Citera #
Jag tycker du gör helt rätt i att ta det väldigt lugnt och verkligen känna efter om du är redo för att köra ute i trafiken. Det är jätte bra att du stämmer av med din handledare vad du känner dig redo för och inte kastar dig ut för fort som många gör. När man väl kommer ut i trafiken tror jag det är viktigt att inte stressa upp sig själv. Det är viktigt att hålla sig lugn och inte heller bli stressad av andra trafikanter som gärna stressar ”övningskörare” lite extra. Ta allt i din egen takt och allting kommer gå fint!
Jockey 2012-02-11 15:26 ! Citera #
Det du bör göra är att lära dig hantera bilen bra som växlingar, bromsningar samt kopplingen. efter det kan du börja med att starta lite i uppför och nedförsbackar för att ha koll på både broms och koppling. och när du kör så välj ställen med mindre trafik för att först lära sig hur bilen fungerar. Man kan ju också backa lite och öva på det. När man tycker att man klarar av det bra så försök att parkera lite.

Det man får göra är att jobba sig uppåt, börja på lite mindre vägar/parkeringar sedan lite större och större.
Amanndda 2012-02-13 13:29 ! Citera #
Jag säger som alla andra. Börja med gator och liknande. Så fort du känner att du kan hantera att ha andra bilar runt omkring dig är du redo för lite mer trafikerade vägar. Jag tror inte det är så bra att ge sig ut på trafikerade vägar förrän man känner att man kan ha koll åt alla håll och i alla speglarna, då det gäller att ha uppsikt överallt och hela tiden!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest