Jag skulle råda dig att börja köra i utkanten av staden, där det är lite lugnare. Förutsatt att du har koll på växlingar och koppling och klarar av att köra iväg utan motorstopp de flesta gånger du kör iväg borde du klara av det. Ta det lugnt, om folk bakom blir stressade är det deras problem, alla har varit nybörjare. Om du känner att du inte klarar av att köra fortare än 30 där det är 50, kör då i 30! Det viktigaste är att du känner dig säker och trygg, och inte gör några farliga saker. Ett råd om du inte har fått det än: när du kör in i en rondell ska du alltid köra på tvåan, oavsett vilken bil du kör. Kör alltid som om du ska stanna tills du är helt säker på att det är fritt, om du känner att du vill stanna, gör det!
Precis, så länge man känner att man har koll på växling och kopplingen samt kan komma iväg utan många motorstopp kan man börja köra på lite ”större” vägar. Själv har jag precis börjat övningsköra igen. Körde för ca 10 år sen, men av olika anledningar la jag ner projektet. Nu när jag började (för 1 månad sen) var jag på ruta ett, men har under åren lärt mig en hel del teori, som jag nu ska sätta i praktiken. Körningen är det som skrämt mig och gjort att det gått så många år sen sist. Jag och min handledare åkte ut till ett industriområde här i närheten och där var det lugnt och inte så mycket trafik eftersom vi kört där på helgerna. Första gången kändes det jätteläskigt när jag fick möte eller någon bil kom bakom mig, men den känslan är efter ett par gångers körning inte lika läskig. Jag tycker att det är ganska bra att komma ut bland andra trafikanter så tidigt som möjligt så att man får in vanan att ex. möta andra bilar.