Ge tecken vid start i backe
Testat på att hitta dragläge och starta med handbroms och färdbroms i en trafikerad backe. Läraren tycker att jag ska vara tydlig och blinka ut när jag kör mig framåt även om jag bara åker fram en aning för att jag testar dragläget. Jag kör alltså inte ut.
Gör ni också så?
Jag som har körkort gör aldrig så, men på en uppkörning måste du göra det, gör med andra ord som läraren säger. Ett annat exempel på en linande sak där verkligheten inte stämmer överens med det man får lära sig att göra, är att kolla döda vinkeln även när du kör ut ur rondeller där det omöjligt finns plats för någon på utsidan. Du ska visa så tydligt som möjligt att du är medveten om regler och risker.
Det finns stora rondeller som det är ett måste att titta i,
Dom små med plats för ett fordon så är det kanske befogar att inte titta det beror på hur det ser ut.
När jag körde sa trafikläraren till mig att när hittat dragläget och står stilla med bilen med hjälp av dragetläget, ska jag först kolla i backspegeln och sedan döda vinkeln för att sedan blinka ut och köra.
Om du inte planerar att köra ut så ska du inte blinka, för då kan bilen bakom stå och vänta i tro på att du håller på att köra iväg.
Testat på att hitta dragläge och starta med handbroms och färdbroms i en trafikerad backe. Läraren tycker att jag ska vara tydlig och blinka ut när jag kör mig framåt även om jag bara åker fram en aning för att jag testar dragläget. Jag kör alltså inte ut.
Gör ni också så?
På uppkörningen måste du vara extra tydlig för att visa att du kan alla regler, men i verkligheten känns det mest onödigt att göra blinka vid det tillfället
Jag som har körkort gör aldrig så, men på en uppkörning måste du göra det, gör med andra ord som läraren säger. Ett annat exempel på en linande sak där verkligheten inte stämmer överens med det man får lära sig att göra, är att kolla döda vinkeln även när du kör ut ur rondeller där det omöjligt finns plats för någon på utsidan. Du ska visa så tydligt som möjligt att du är medveten om regler och risker.
skulle nog vilja påstå att en cykel faktiskt kan smyga sig upp på utsidan av en i en rondell... livsfarligt!
Senaste foruminläggen
Rubrik