Start > Körkortsforum > Halkörning

Halkörning

Gäst 2011-12-27 18:43 ! Citera #
Har varit ute och kört en del nu och hör tpå nyheterna att folk krockar pga halkan den senaste tiden. Därför undrar jag vad man bör tänka på nu när man ska ut och köra?
Gäst 2011-12-27 18:56 ! Citera #
Har haft samma problem den senaste tiden. Har kollat upp det där.
Kör du för fort, klarar du inte alla situationer du kan råka ut för. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll, om du är skicklig att köra, eller du har bästa tänkbara bromsar och däck. Ingen klarar att stanna om vägen är blockerad av ett hinder strax efter en kurva, oavsett hur mycket man tränat innan. Att köra i halka handlar om att undvika att fortsätta sig i farliga situationer. För att inte överskrida
säkerhetsmarginalerna måste du känna till bilens och dina egna begränsningar. Ju fler gånger du upplevt och testat gränserna, desto lättare kan du bedöma och anpassa farten. Du bör därför ta alla
tillfällen i akt att träna halkkörning under säkra former. Men det kan du ju inte göra just nu eftersom att den ska ut och köra. :)
Det viktigaste om en sladd inträffar, är att syra snabbt och precis så att hjulen hela tiden rullar längs vägens riktning. Är du för långsam eller inte vrider ratten exakt vad som krävs, så klarar du inte situationen. Frikoppla så fort du hinner och undvik att bromsa, allt för att mesta möjliga väggrepp ska finnas kvar till att häva sladden.
Bromsar du så att hjulen låser sig, tappar du möjligheten att styra. Måste du väja undan för ett hinder, så att du följaktligen släppa på bromsen först. Det är ju inte lätt när paniken tagit överhanden.
Men det är ju alltid enklare att köra en bil med ABS-bromsar då hjulen inte låser sig!

Mitt bästa tips är ju att köra mycket försiktigt, speciellt utan ABS-bromsar! Tack för mig! :)
williamst 2011-12-31 14:52 ! Citera #
En annan sak man kan tänka på är exempelvis vid övergångsställen så är ju vägen målad i vitt i streck, just det vita är mycket halare än asfalten omkring så man tar det lugnt när man kör över övergångsställen. Vet att jag har suttit i bilen (inte kört) ett åtal gånger när någon kommit springande ut i ett övergångsställe när det varit halt, då kan det vara svårt att stanna i tid.
KodeAron 2012-02-16 12:13 ! Citera #
Det viktigaste är väl, som man brukar säga: Anpassa farten utifrån underlaget.
Gäst 2012-03-20 17:56 ! Citera #
Kör försiktigt, anpassa farten, planera körning samt håll avstånd. Om du planerar din körning så att du har tillräckligt lång tid på dig och slipper stressa och köra snabbt etc. Du kan då anpassa farten efter väglaget samt hålla svstånd till bilen framför och därmed minska olycksrisken.
Jacob93 2012-04-22 16:43 ! Citera #
hassans
Har varit ute och kört en del nu och hör tpå nyheterna att folk krockar pga halkan den senaste tiden. Därför undrar jag vad man bör tänka på nu när man ska ut och köra?

Har du genomfört risktvåan (halkbanan)? Där kommer du att lära dig en massa risker man kan stöta på i trafiken samt få öva praktiskt hur du får tillbaka kontrollen på bilen när du slirar. När jag gjorde risktvåan fick jag äran att testa två bilar med olika djupmönster på däcken och insåg att djupet har en stor betydelse eftersom det var lättare att styra bilen med de bättre däcken. Utöver det, är det väldigt viktigt att man inte rattar för mycket när man slirar utan håller ratten vriden bara tillräckligt mycket, och inte mer. Självklart lär man ratta på som tusan om det skulle vara ett barn på vägen, men teorimässigt ska man inte vrida på ratten onödigt mycket.
Förhindra halkning bäst gör man genom att köra långsamt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo