Har haft samma problem den senaste tiden. Har kollat upp det där.
Kör du för fort, klarar du inte alla situationer du kan råka ut för. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll, om du är skicklig att köra, eller du har bästa tänkbara bromsar och däck. Ingen klarar att stanna om vägen är blockerad av ett hinder strax efter en kurva, oavsett hur mycket man tränat innan. Att köra i halka handlar om att undvika att fortsätta sig i farliga situationer. För att inte överskrida
säkerhetsmarginalerna måste du känna till bilens och dina egna begränsningar. Ju fler gånger du upplevt och testat gränserna, desto lättare kan du bedöma och anpassa farten. Du bör därför ta alla
tillfällen i akt att träna halkkörning under säkra former. Men det kan du ju inte göra just nu eftersom att den ska ut och köra.
Det viktigaste om en sladd inträffar, är att syra snabbt och precis så att hjulen hela tiden rullar längs vägens riktning. Är du för långsam eller inte vrider ratten exakt vad som krävs, så klarar du inte situationen. Frikoppla så fort du hinner och undvik att bromsa, allt för att mesta möjliga väggrepp ska finnas kvar till att häva sladden.
Bromsar du så att hjulen låser sig, tappar du möjligheten att styra. Måste du väja undan för ett hinder, så att du följaktligen släppa på bromsen först. Det är ju inte lätt när paniken tagit överhanden.
Men det är ju alltid enklare att köra en bil med ABS-bromsar då hjulen inte låser sig!
Mitt bästa tips är ju att köra mycket försiktigt, speciellt utan ABS-bromsar! Tack för mig!