Jag har kollat lite på nätet men inte hittat riktigt på information om överstyrning och understyrning. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två?
Dessa två handlar om svängnings då du tappar kontrollen på bilen.
överstyrning är om bakhjulen har sämre sidgrepp än framhjulen, så kommer bakänden att hamna utanför framänden och bilens front pekar mer och mer inåt i kurvan. Det kan leda till att bakvagnssladdar och livsfarliga sidorörelser även på raksträckor, när vindbyar eller ojämnheter i vägbanan sätter igång rotationen. Bilen kan alltså svänga av sig själv och förlora sin kursstabilitet, fastän du inte alls har vridit på ratten. Alltså du kan uppleva att bilen själv ändrar riktning mer än vad rattens vridning motsvarar. Detta kan bero på:
- att bakäcken vatten-eller moddplanar
- att du bromsar hårt
- motorbromsning eller gaspådrag i bakhjulsdriven bil
- lågt ringtryck bak och baktung bil
- slitna bakdäck
- tung last eller släpfordon
- sidvind
- bromsning med vissa fyrhjulsdrivna bilar
Understyrning är när framhjulen har dåligt sidgrepp så att bilen nästan går rakt fram oavsett hur mycket föraren vrider på ratten. Detta anses vara mindre farligt att kana rakt fram än att hamna i en okontrollerad bredsladd. Dagens bilar ger ju bättre krockskydd framåt än åt sidorna. Men även dålig styrbarhet kan leda till livsfarliga sidorörelser på raksträckor. Detta kan inträffa, exempelvis efter en tillfällig vattenplaning, om du vrider för mycket på ratten och plötsligt återfår sidgreppet på framhjulen. Understyrning är alltså när du vrider på ratten och du upplever att bilen ändå inte ändrar riktning det kan bero på:
- att framdäcken vatten eller moddplanar
- att föraren bromsar(utan ABS)
- motorbromsning eller gaspådrag i framhjulsdriven bil
- lågt ringtryck fram och framtung bil
- slitna framdäck
- tung last eller släpfordon
- fyrhjulsdrift utan mellandifferential
Förhållandet i sidgrepp mellan fram-och bakhjul avgör om bilen är understyrd och stabil eller överstyrd och benägen att svänga av sig själv. Sidgreppet påverkas dock av så många saker, att en och samma bil kan växla mellan över- och understyrning från den ena stunden till den andra.