Start > Körkortsforum > Övningsköra i mörker

Övningsköra i mörker

Gäst 2011-12-27 14:34 ! Citera #
Jag håller nu på att ta körkort och undrar om det är smart att övningsköra i mörker? Har sedan tidigare bara övningskört i dagsljus.
Gäst 2011-12-27 14:34 ! Citera #
Jag skulle säga att du inte ska direkt börja övningsköra i mörker. Eftersom att du är en oerfaren förare ska du fortsätta att köra i dagsljus. I mörker är det betydligt svårare att köra än i dagsljus. Man måste hålla koll på halv och helljus, det kan finnas gångtrafikanter och cyklister. Men om du känner dig van och säker vdid mörker ska du naturligtvis köra i mörke också. Första gången kanske det känns konstigt men man vänjer sig tillslut. Jag kommer ihåg första gången jag körde i mörker. Det var ganska läskigt och det kändes som om att det skulle dyka upp någonting längs vägen, men det gjorde det inte. Som tur var så gick allting bra. :D
Gäst 2011-12-27 19:44 ! Citera #
Beror lite på hur långt du kommit i utbildningen. Man ska nog helst köra i ljus miljö tills man är bra bekväm med att köra då kan man ge sig på mörkerkörning. Gjorde min första riktiga mörkerkörning efter ett par månader ungefär (kör endast hos trafikskola). Har kört lite tidigt på morgonen innan dess, men efter 17 var det totalsvart på vissa landsvägar. Så det gäller att man inte får panik av mörkret, känns ju lite kusligt ibland måste jag säga. ;) Och sen att man vet när man ska sätta på helljus och när man ska ha halvljus så man inte irriterar andra. Lycka till! :)
Gäst 2012-01-16 22:48 ! Citera #
Jag tror att det kan vara ganska smart ändå, när man väl har koll på körningen. Det är ju alltid bra att träna på många olika sätt, och bättre att köra i mörker för första gången med handledare bredvid än ensam hem från nån kompis mitt i natten.
Gäst 2012-01-17 14:54 ! Citera #
Hej Annika!
Att köra i mörker skiljer sig mycket från att köra i dagsljus, framförallt om man vet att man har svårt att se i mörker. Mörkret kan leda till att du missar relativt ”simpla” faror som du skulle upptäcka om det var ljusare ute, exempelvis barn som leker, djur som springer över vägen eller nödvändiga skyltar.
Det är dessutom svårt att bedömma andra bilars hastigheter, främst vid möte.
Dock är det viktigt att testa att köra i mörker någon gång, även om du troligtvis inte kommer testas detta på din uppkörning. Försök att koncentrera dig lite mer än vanligt och ha en bättre uppsikt än vad du har i vanliga fall så ska det inte vara några problem.
Lycka till med körkortet
Gäst 2012-01-22 17:02 ! Citera #
Jag tycker personligen att man ska börja övningsköra i mörker först när man kan köra ordentligt i dagsljus. Vid mörkerkörning är det en hel del att tänka på. Halvljus,helljus, svårare att se gångtrafikanter. Om det är vinter blir det svårare att se vägkanten. Så det bästa är nog att köra i dagsljus och vänta med mörkerkörning tills man känner sig redo och kan kontrollera bilen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 12:42
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor