Start > Körkortsforum > Medicin i trafiken

Medicin i trafiken

Gäst 2011-12-27 14:31 ! Citera #
Jag får huvudvärk då och då och jag undrar om medicinen kan påverka mitt körsätt? Tidigare har det aldrig gjort det men är rädd om det någongång händer och jag kanske kör på någon.
Gäst 2011-12-27 14:31 ! Citera #
Mediciner kan påverka ditt körsätt. Det beror också på vad för medicin du använder. Just nu i alla fall finns det inga förbjudna mediciner när man kör bil. Men det är förbjudet att köra om du inte kör ordentligt(ingen fara i trafiken). Om du träffar läkare och han/hon säger att det är förbjudet att köra bil gäller det såklart. Det är också ditt ansvar om medicinen är trafikfarlig. Jag skulle rekommendera att avstå från att köra bil om du får huvudvärk ;)
Gäst 2012-01-02 11:05 ! Citera #
Läs bipacksedeln. Där finns ju en lista med biverkningar. Står det t ex att man blir dåsig eller trött av medicinen så bör du vara försiktig med bilkörning. Om du får medicin utskriven av en läkare så kan du även fråga om läkemedlet påverkar körförmågan.

Det är inte olagligt att köra när du tar mediciner, om läkemedlet inte innehåller narkotikaklassade ämnen. Finns det narkotikaklassade ämnen i medicinen så krävs ett recept från en läkare för att det ska bli lagligt. Men oavsett om det är receptfri medicin eller inte så måste du känna efter innan du sätter dig bakom ratten. Det är som sagt inte olagligt att köra med medicin i kroppen, men det är olagligt att köra trafikfarligt - även om det beror på läkemedel som en läkare har skrivit ut åt dig.
Fadi.F 2012-08-23 22:18 ! Citera #
Rådgör med läkaren, t.o.m narkotika klassade mediciner kan vara tillåtna om man har tillstånd från läkaren.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest