Start > Körkortsforum > Privat eller trafikskola?

Privat eller trafikskola?

Gäst 2011-12-27 00:24 ! Citera #
Jag har funderat lite om jag ska övningsköra privat eller på trafikskola. Vad anser ni?
Gäst 2011-12-27 00:27 ! Citera #
Det beror på. Om du ska köra privat måste du ha en handledare. Trafikskola kostar en del men de ger en mycket bra utbildning(inte alla). Jag själv använde mig utav privat övningskörning och det fungerade alldeles utmärkt. Det beror alltså på utifrån ditt eget perspektiv. Mitt råd är att välj det som känns enklast och bäst såklart :D
Gäst 2011-12-27 00:42 ! Citera #
Tjena!
Det är många som ställer sig denna frågan. Jag brukar säga att om man i grund och botten är väldigt bilintresserad och redan sen barnsben hängt med och varit intresserad i hur bilar fungerar samt av att själv köra, så har man ett stort försprång. Och då räcker det kanske med att övningsköra privat. Men för att helt klara sig på att övningsköra privat så krävs det att stödet hemifrån är väldigt stort också. Många tänker att dom kan tjäna jättemycket pengar på att övningsköra privat och det kan man kanske också men man får inte glömma att lära sig köra bil är något man gör för livet, en livsinvestering. Att köpa lite experthjälp kanske inte är så fel. Man får helle inte glömma att uppkörningen för privatister oftast är tuffare, man blir granskad nogrannare. Mitt tips till dig är att om du inte vill lägga så mycket pengar på ditt körkort. Övningskör så mycket du bara kan hemma. Sen när det börjar närma sig uppkörning, ta ett par körlektioner med trafikskola räcker med tre fyra kankse bara för att kolla så att du är på rätt bana.
Tommyy 2011-12-28 18:04 ! Citera #
Har du möjlighet att övningsköra privat med en handledare som du fungerar bra med och som är kunnig tycker jag det är det bästa alternativet, samt att på slutet finslipa på körskola. Det är lättare att få mängdträning utan att det kostar skjortan på detta sätt. Kan dock vara bra att även tidigt i övningskörningen gå till körskola för att korrigera saker som lärts ut lite galet av den privata läraren, om nu så är fallet.
Gäst 2012-01-06 16:13 ! Citera #
Jag tycker att du först ska köra privat och lära dig grunderna mm. och sedan när du är klar med att köra privat dvs. att du inte har något mer att lära dig,
så ska du ta några lektioner hos trafikskolan för att oftast har man missat några saker, och på så sätt behöver du inte ta så många körlektioner hos trafikskolan heller. :)
Istolig 2012-01-09 19:50 ! Citera #
Det beror helt på dina behov, det generellt bästa,(anser jag), är en kombination av båda, dvs att göra grunderna hemma och sedan finslipa på en körskola, så att körskoleläraren visar vad som kollas på uppkörningen, de kanske inte säger det, men de lägger förmodligen större tyngd på sådana moment.
Gäst 2012-03-07 08:57 ! Citera #
Jag kör både privat och med trafikskola. Men det beror väl mest på att jag inte vill lägga ner 450 kr varje gång jag ska övningsköra. Det jag gör är att övningsköra mkt privat, tills jag känner att jag har koll och sen kollar av med trafikskolan att jag gör på rätt sätt. Så då kanske det har blivit att jag kör privat 1-2 ggr i veckan och sedan kör jag hos trafikskolan 1 gång varannan månad eller mindre. Men det är ju upp till var och en, hur man känner och hur mycket man kan/vill lägga ner på körkortet :)
Gäst 2012-03-09 10:13 ! Citera #
Det beror på flera saker:
- Ekonomin: Har du råd att enbart köra hos trafikskola så är det bra.
- Handledare: Har du en bra, kunnig och pedagogisk handledare så är det bra. Riksen finns att du lär dig att köra som din handledare gör, vilket kanske inte alltid är rätt och då blir det både dyrare och svårare att ”rätt till felen”.
Har du en bra en bra handledare så tycker jag absolut att man ska kombiner körskola och privat. Körskolan lär dig och du kan med din handledare öva på övningarna. Det blir eknomiskt och mer tid för övning. Övning ger färdighet! Lycka till!
Gäst 2012-03-13 21:26 ! Citera #
Jag skulle nog säga både och.
För att få så mycket olika åsikter på din körning som möjligt.

Jag tänker till och med köra med olika trafiklärare för att få så mycket olika åsikter som möjligt.
Men det är ju upp till var och en hur man vill göra.
samueel 2012-03-18 13:53 ! Citera #
Gurran
Jag har funderat lite om jag ska övningsköra privat eller på trafikskola. Vad anser ni?

Kombinera båda två så kommer det gå super. Så gör jag, alla jag har kört med säger att jag är redo för uppkörning och så, problemet är bara att jag fyller 18 nu i Juni.. Ganska less på att vänta kan jag ju säga. ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor