Start > Körkortsforum > Nervös inför uppkörning

Nervös inför uppkörning

Gäst 2011-12-27 00:09 ! Citera #
Hejsan!

Jag har en vän som har tänkt sig ta körkort, men han är väldigt nervös inför uppkörningen. Han vill få reda på vad de exakt bedömer och i vilka trafikmiljöer man kör på? Själv har jag försökt hjälpa honom med detta men har inte gett honom tillräckligt med information, enligt honom. Någon som kan ge mig tips? Tack på förhand :)
Gäst 2011-12-27 00:23 ! Citera #
Hejsan!

Jag vet många som har det problemet! Grejen är den att uppkörsläraren vet att man är nervös, alla är det, och dom tar hänsyn till det. Man blir inte kuggad på att göra några små fel här och var. Dom flesta av mina kompisar har exempelvis berättat att dom börjat med ett motorstopp, inte direkt självförtroende höjande kanske. Det är alltid svårt att säga vad dom exakt går efter men dom följer ju en viss mall där dom ser att du klarar av dom olika momenten. Om du har en teoribok hemma så är det väldigt bra att titta på innehållsförteckningen, där brukar man ganska tydligt kunna se vilka moment som är viktigast. Sen det viktigaste är att du visar att du kan köra på ett trafiksäkert sätt, dvs. ta hänsyn till vad som händer i trafiken. Om en lastbil tillexempel stannar mitt framför dig, inte hetsa upp dig och försöka köra förbi utan istället ta det lugnt och checka av trafiksituationen. Likaså när det gäller körfältsbyten m.m. Man ska inte i onödan byta fil och göra annnat som kan leda till en mer osäker trafiksituation utan i dom flesta fallen så gäller det bara att behålla lugnet. Se vad som händer och därefter agera. Att köra något långsammare och på så sätt vara mer uppmärksam är tusen gånger bättre än att hålla hastigheten exakt men missa exempelvis cyklister och gångare. Ett annat tips är att hela tiden berätta vad du gör, eller kanske inte hela tiden. Men att vara tydlig med hur du tänker, säg det gärna högt ut. Till exempel: nu var jag tvungen att byta fil för att...osv. Man kan också försöka att småprata lite med läraren utan att tappa fokus, detta bevisar att du har kontroll. Det hela handlar om att behålla lugnet och tro på sig själv. Uppkörningslärarna är inte så farliga som många säger
Reb 2012-01-07 15:10 ! Citera #
Jag körde upp den 4:e denna månad och det var totalt hopplöst väder enligt många!( Även enligt min körskolelärare som jag körde en uppvärmningslektion innan) snöstorm, halka mm. I varje fall bestämde jag mig för att överdriva allt som jag vet att jag har fått kritik för förut. Jag kollade nästan överdrivet mkt åt alla håll hela tiden! Över axeln, döda vinkeln, speglar osv. Ta det lugnt och tänk att det är en ”vanlig” lektion. Småprata med personen som du kör upp med, skämta, fråga saker, utan att för den skull bli distraherad förstås. Försök sov ordentligt natten innan.
Om du går på trafikskolan och läraren har bedömt att du är redo för uppkörning så sitter förmodligen problemen och begränsningarna i ditt huvud och självförtroende.
:) lycka till alla!
TobiasN 2012-01-09 08:16 ! Citera #
Jag körde upp i april. Tro på det eller ej, men natten innan min uppkörning var det snöstorm. Jag hade en tid kl 8 på morgonen och det var trafikkaos redan då. Jag var jättenervös så klart. Speciellt när vädret gick från torrt underlag och solsken till detta. Men som Josefin säger: uppkörningsläraren vet om detta. Min tjej gjorde det bästa för att småprata lite och jag kände mig genast lugnare.
Istolig 2012-01-09 15:28 ! Citera #
Ett evigt problem detta, att fullt ut veta vad läraren tittar på är nog inte heller speciellt värdefullt då de kan gå dåligt på grund av att du vet att nu får det inte gå fel. Det jag kan tänka mig en uppkörningslärare tittar på är att du är säker i trafiken, inte tvekar men ändå är deffensiv, att du snabbt kan ta beslut och att du kör enligt säkerhetsföreskrifter samt miljövänligt, (dvs hoppa över växlar osv). Det bästa är nog att tänka att det finns en dag i morgon, även ifall man misslyckas, då släpper förhoppningsvis en del spänningar och man kan ta det lugnt.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov