Väjningsplikt
Jag har bestämt mig för att ta körkort och har lite problem med väjningsregler. Min handledare sa att det finns vägmärken och vägmarkeringar. Men det jag inte förstår är att vad är det som gäller för mig?
Man säger att det inte finns rättigheter i trafiken men att alla har samma skyldigheter. För väjningsplikt gäller det att släppa fram korsande trafik, visa i god tid att du ska släppa fram medtrafikanterna(exempelvis i en korsning), stanna om det krävs.
Det finns mycket annat om väjningsplikt/stopplikt. Mitt tips är att gå igenom det men din handledare noga eftersom att detta är mycket viktigt i trafiken.
Det kan vara lite rörigt ibland med alla skyltar och svårt att uppfatta vad som gäller en själv. Men om du närmar dig en korsning utan ljus och är osäker på vilken regel som gäller så börja meda tt leta efter huvudledsskyltar (dom gula med tunnt svart sträck runt sidorna) om man itne hittar dessa kan man titta om man ser om korsande vägar har några skyltar allternativt märken i vägen (vittsträck = stoppmärke, trianglar= väjningsplikt). Om man fortfarande är osäker så sänk farten och var beredd på att stanna för korsande trafik.
Hejsan!
Din handledare har rätt, det finns vägmärken och vägmarkeringar. Väjningsplikt innebär att du tydligt ska visa din avsikt att släppa fram andra genom att sakta in i god tid och stanna om det behövs. Du får inte fortsätta, om du hindrar eller utgöt en fara för andra trafikanter. Det finns bl.a högerregeln. Det innebär att du har Väjningsplikt för fordon som närmar sig från höger. Det är den oftast förekommande väjningsregeln i vägkorsningar. Det finns vägmärket, ”Varning för vägkorsning”, för att göra dig uppmärksam på att högerregeln gäller. Det kan vara på ställen där sikten är skymd. Vägmärket kan också sättas upp i korsningar där det har hänt olyckor.
Högerregeln gäller:
- Då är du skyldig att släppa fram trafik från höger.
- Varningsmärken kan sättas upp före korsningar som är skymda eller starkt trafikerade.
- Högerregeln gäller också när två fordons kurs skär varandra på en öppen plats eller liknande område, exempelvis på ett parkeringsområde eller inne på en bensinmack.
Högerregeln INTE gäller:
-Det är vid infart och körning på huvudled
- där vägmärkena Stopp och Väjningsplikt används
- där det finns fungerande trafikljus
- där accelerationsfält används
- i cirkulationsplatser.
För det mesta finns det skyltar för väjningsplikt, det är dock på små vägar osv som det kan bli klurit. Då gäller oftast högerregeln. Läs igenom betydelsen för skyltar och försök se det i ett sammanhang. Försök åka ut och se i vilket sammanhang de finns och innebörden utav dem. Det är en sak att kunna alla vägmärken och en annan att kunna tyda och förstå dem i sammanhanget du befinner dig i. Tänk också på att det finns skyltar som visar att korsande vägar har väjningsplikt.
Lycka till!
Senaste foruminläggen
Rubrik