Start > Körkortsforum > Rädsla för motorväg

Rädsla för motorväg

Ebboba 2011-12-26 20:04 ! Citera #
Jag tycker att det kan vara obehagligt att vara passagerare på en motorväg på grund av den höga farten. Jag känner mig skräckslagen vid tanke på att köra bil själv på motorväg. Hur har ni andra som känner er rädda för att köra bil kommit över rädslan för att köra på motorväg?
TobiasN 2012-01-09 08:40 ! Citera #
Man vänjer sig vid att köra fort när man har kört bil ett tag. Jag kan tycka det är läskigt att köra på motorväg när jag har två bilar bredvid mig och jag kör i över 100km/h. Men du kan ju alltid ligga i högerfil och köra i 70 om du skulle vilja.

Ett tips är att börja köra på mindre trafikerade motorvägar. Det är lättare.
Gäst 2012-01-09 13:39 ! Citera #
TobiasN
Men du kan ju alltid ligga i högerfil och köra i 70 om du skulle vilja.


Det är ingen jättebra idé alls. Att ligga omotiverat 20-40 km/h (förutsatt att alla andra följer hastighetsbegränsningarna) är rent av trafikfarligt och inte i överensstämmelse med Trafikförordning (1998:1276) 3 kap §16. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P16S1
TobiasN 2012-01-09 16:55 ! Citera #
prs


Det är ingen jättebra idé alls. Att ligga omotiverat 20-40 km/h (förutsatt att alla andra följer hastighetsbegränsningarna) är rent av trafikfarligt och inte i överensstämmelse med Trafikförordning (1998:1276) 3 kap §16. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P16S1

Ja men nu var det inte 20-40km/h som jag föreslog. Jag sa 70km/h. Det är helt okej att ligga i 70km/h på en flerfilig motorväg om hastigheten är 90km/h
Gäst 2012-01-09 18:12 ! Citera #
TobiasN

Ja men nu var det inte 20-40km/h som jag föreslog. Jag sa 70km/h. Det är helt okej att ligga i 70km/h på en flerfilig motorväg om hastigheten är 90km/h


Sorry, menade givetvis 20–40 km/h långsammare än övrig trafik.

Att hålla 70 där det är 90 utan att det finns skäl för det med avseende på trafiksituation eller underlag anser inte jag är trafiksäkert eller i enlighet med lagstiftningen. Om man inte känner sig redo att ligga närmare den hastighet som förs på motorvägen så bör man förmodligen vänta med motorvägskörning tills man känner sig redo att gå upp de extra hastighetskilometerna mot vad man hållit på landsväg.
Gäst 2012-01-15 14:53 ! Citera #
Ebboba
Jag tycker att det kan vara obehagligt att vara passagerare på en motorväg på grund av den höga farten. Jag känner mig skräckslagen vid tanke på att köra bil själv på motorväg. Hur har ni andra som känner er rädda för att köra bil kommit över rädslan för att köra på motorväg?


Håller du dig i höger körfält så är det inte så farligt eftersom de andra kan köra förbi. Åk inte då när det är mycket trafik! Svårast är att åka av motorvägen...
Man får inte sakta ner för tidigt och har man ngn bakom så kan man bli ganska närvös...
Rädd 2017-08-03 21:59 ! Citera #
Är också livrädd att åka på motorvägen. Får ångest och magont när jag tänker på det. Har inte ens körkort och håller på ta det.. Det första jag måste göra är att börja pendla.. Hmmm

Btw, När man svänger av från motorväg så bör ju man använda blinkers och för det andra så har bilen bakom förhoppningsvis ett avstånd.
Gäst 2017-08-03 23:19 ! Citera #
Rädd 2017-08-03
Är också livrädd att åka på motorvägen. Får ångest och magont när jag tänker på det. Har inte ens körkort och håller på ta det.. Det första jag måste göra är att börja pendla.. Hmmm

Btw, När man svänger av från motorväg så bör ju man använda blinkers och för det andra så har bilen bakom förhoppningsvis ett avstånd.
Motorväg är det enklaste man kan köra, det är ju bara att hålla en och samma fart hela tiden.
Inte speciellt svårt om man har farthållare :D

Så det är inget att vara livrädd för, då är det värre med vanliga landsvägar där det kan dyka upp vad som helst efter en tvär kurva, sånt sker aldrig på en motorväg :D

btw, så ska du alltid använda blinkers när du förflyttar bilen sidledes ;)
Gäst 2017-08-04 02:16 ! Citera #
Gäst 2012-01-15
Ebboba
Jag tycker att det kan vara obehagligt att vara passagerare på en motorväg på grund av den höga farten. Jag känner mig skräckslagen vid tanke på att köra bil själv på motorväg. Hur har ni andra som känner er rädda för att köra bil kommit över rädslan för att köra på motorväg?


Håller du dig i höger körfält så är det inte så farligt eftersom de andra kan köra förbi. Åk inte då när det är mycket trafik! Svårast är att åka av motorvägen...
Man får inte sakta ner för tidigt och har man ngn bakom så kan man bli ganska närvös...
Hoppas att du har vuxit upp sedan du skrev detta, ”Gäst”.
Gäst 2017-08-04 15:20 ! Citera #
Rädd 2017-08-03
Är också livrädd att åka på motorvägen. Får ångest och magont när jag tänker på det. Har inte ens körkort och håller på ta det.. Det första jag måste göra är att börja pendla.. Hmmm

Btw, När man svänger av från motorväg så bör ju man använda blinkers och för det andra så har bilen bakom förhoppningsvis ett avstånd.
Varför är ni rädda för motorväg när den är den säkraste vägen?

Det finns absolut inga dynamiska omständigheter på motorväg. Allt är lika hela tiden.

Det är stadstrafik du ska vara rädd för, där miljön ändras hur som helst och du kan krocka ganska enkelt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor