Start > Körkortsforum > Övningsköra som äldre med små …

Övningsköra som äldre med små barn

Ebboba 2011-12-25 23:24 ! Citera #
Hej, jag undrar lite hur det har gått att ta körkort för er som är lite äldre och kanske har små barn. Hur lång tid har det tagit och hur har ni gjort med övningskörningen privat?
Jag är 29 år, och har ett barn som är tre år och ett som är nio veckor. Jag började köra för tre veckor sedan, och har kört fyra dubbellektioner på körskola och några gånger privat. Jag skulle vilja att det gick lite fortare fram än vad jag upplever att det gör, men jag tror att mycket beror på svårigheten i att köra privat. När jag övningskör privat har jag inget annat val än att ha med mig minstingen, vilket jag tycker är helt ok än så länge när det inte handlar om några direkta hastigheter. Den stora tycker att det är fruktansvärt tråkigt att vara med när det ska nötas krypkörning, backning runt hörn mm, vilket gör att jag behöver ha barnvakt när det ska köras, och det är inte helt enkelt i den åldern. Hur har ni andra löst detta?
tanten 2011-12-29 21:36 ! Citera #
Hej! Jag är 46, har barn som är 3 och 6 år gamla och känner igen mig så väl. Dessutom jobbar jag heltid...Jag bestämde från början att det här få ta den tiden jag behöver. Har nu kört kanske 15 gånger med mannen och 3 lektioner i trafikskolan. Jag har förmånen att jobba hemma ibland, och vi försöker tajma då att sticka i väg och köra med mannen en timme när barnen är på skola/dagis. De tycker annars det är jättetråkigt. Men det blir bättre när du blir så bra att du kan köra ut i trafiken. Den första tiden var värst när man bara körde i ett villaområde, då gick det inte att ha barnen med. Krypkörning osv...dessutom när de håller på där bak så kan man inte koncentrera sig.

Nu kan jag köra de till skola och dagis, åka till mataffären, köra på helgerna osv och då blir det mer naturligt. Ha tålamod! Det går! Jag börjar känna nu att det är roligt att köra trots att jag gör massa fel hela tiden. Det är mest mannen som börjar bli trött på mig...
Michaela__ 2012-02-15 11:26 ! Citera #
Jag är i samma sits. Är 28 år och har en 2,5 åring. Jag och sambon har sällan tid för att övningsköra och för att det är svårt att få barnvakt så ofta.Jag vågar inte köra med dottern eftersom jag är lättdistraherad och hon blir väääldigt lätt uttråkad. Så det har nästan bara blivit körlektioner. Vilket fördröjer allt eftersom jag inte hinner öva ordentligt.
Men nu har jag gett mig fanken på att klara det här efter att ha kört till och från i över 6 år, med många uppehåll. Så nu är målet att klara det mellan juni-augusti!
Eftersom jag nu aldrig hinner köra privat kan jag iaf plugga teorin så den sitter som berget. Då kanske man blir mer självsäker ute i trafiken. Sen ska jag nog göra som en kollega gjorde. Hon hade ingen möjlighet att övningsköra med någon så hon tog körlektioner tills hon själv ansåg sig kunna(körskolan ville att hon skulle ta fler körlekt.). Hon bokade sedan uppkörningen själv och klarade det galant! Skam den som ger sig ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 12:42
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov