Start > Körkortsforum > Vad innebär yttre och inre säk…

Vad innebär yttre och inre säkerhetskontroll?

Dahl 2011-12-24 03:44 ! Citera #
Snart är det dags att övningsköra för fullt!
Men på grund av att jag kör privat och bilen är rätt gammal så vill jag veta för min och mina med-trafikanters säkerhet att bilen är tillgodo. Hur är det man egentligen gör en inre och yttre säkerhetskontroll som jag även vet dyker upp när man ska göra uppkörningen!
Tack i förväg för alla svar!
Dahl
pluton 2011-12-24 12:37 ! Citera #
Om du går in på teori, sen finns det inre o ytre säkerhetskontroll!
Gäst 2012-01-02 11:46 ! Citera #
Yttre säkerhetskontroll

1. Tänd parkeringsbelysningen och kolla fram- och bakljus, reflexer och skyltlykta. Rengör vid behov.
2. Slå på tändningen, halvljuset, vänster blinkers och dimljus (om det finns).
3. På vänstersidan: Kontrollera framhjul (ytligt – ser mönsterdjupet bra ut och är däcket runt och inte platt längst ner på grund av lågt lufttryck), framblinkers, framljus (halvljus), bakhjul, bakljus, bakblinkers och dimbakljus (eventuellt mönsterdjupet på däcken).
4. Slå på helljus och höger blinkers.
5. På högersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus (helljus), bakhjul, bakljus och bakblinkers.
6. Släck lysena och slå av blinkers.
7. Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar.

Inre säkerhetskontroll

1. Inta korrekt körställningen och kontrollera speglarna samt att dörrarna är stängda.
2. Starta vindrutetorkarna (spola eventuellt rutan) och värmereglagen (fläkt, särskilt vid framrutan och defrostern till bakrutan).
3. Tuta en gång och sätt på dig bilbältet (dra till så att det sitter spänt).
4. Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar; det ska kännas stumt.
5. Vrid lite på ratten och starta bilen. Du ska känna att broms- och styrservon fungerar (fungerar ifall bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida.)
6. Kontrollera att handbromsen fungerar genom att dra åt den och försök köra lite försiktigt framåt eller bakåt (eller genom att släppa den i en backe).

Körställning

1. Ställ in stolen så att du sitter bra (handlederna ska kunna vikas över ratten).
2. Justera nackskyddet så att det är placerat ungefär i mitten av bakhuvudet.
3. Justera inre backspegeln och de yttre sidospeglarna.
4. Sätt på dig säkerhetsbältet (höj eller sänk det övre bältesfästet vid behov).
5. Trampa ner kopplingen.
6. Starta motorn
7. Koppla på nödvändiga reglage (exempelvis fläkt) och kontrollera att rätt belysning är tänd.

Du behöver inte kontrollera allt detta. Inspektören kommer tala om precis vad du ska kontrollera.
Gäst 2012-01-16 22:21 ! Citera #
Vad bra med en lista :)
Gäst 2012-01-16 22:26 ! Citera #
Nassehej
Vad bra med en lista :)

https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
Gäst 2012-01-17 15:01 ! Citera #
Hej Dahl!
En yttre och en inre säkerhetskontroll betyder just det som det låter som. Man ska kontrollera säkerheten både invändigt och utvändigt. Detta är alltid bra att göra innan du kör, även om många slarvar med detta fastän säkerheten ökar enormt och det inte tar många minuter att genomgå.
Jag tänker inte gå igenom säkerhetskontrollerna steg för steg, då ”Gäst” redan gjort detta, utan snarare förtydliga dess signifikans ur säkerhetssynpunkt.
Du bör alltid göra en både yttre och inre säkerhetskontroll i bilar du inte vanligtvis använder för att öka din egen säkerhet. Ett tips på punkt 4, körställning, är dessutom att rycka i säkerhetsbältet så att du känner att det tar stopp och därmed vet du att det fungerar.
Lycka till med körkortet

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov