Start > Körkortsforum > Kuggade min 2a uppkörning :(

Kuggade min 2a uppkörning :(

Gäst 2011-12-21 18:09 ! Citera #
Kuggade idag min andra uppkörning också, känner mig helt nere under isen och har lust att bara ge upp. Nog för jag får nog göra det lite ofrivilligt då pengarna är slut så jag får vänta tills jag har råd att komma igång igen. Känns bara så himla hemskt, ju mer man tänker på de två kuggningarna så känns verkligen den 1a fel och väl petig. Gjorde få misstag, hade lite problem med att hantera deras bil (kört som privatist), då de har volvo kombi och jag bara kört små Golf tidigare. Men ju längre tiden gick desto bättre kändes det och jag gjorde inga grova missar. Men fick kryssat i massor (gällde bara 2-3 saker dock och inget som kan anses som trafikfara eller liknande) och som huvudorsak till nekandet var ”ingripande” som aldrig hände!

Andra uppkörningen fick jag en trevlig man, om än ganska tystlåten för det mesta. Körde jätte bra och kändes bra nu att köra deras Volvo, smidigt och lätt kändes det. Inga missar i sikte...SEN...usel backning runt hörn...körde på en minirondell som jag upptäckte väl sent (såg faktiskt ingen varning för kommande rondell, får det vara så?) och körde sen för snabbt på ett farthinder som även här inte var markerad eller skylt som varnade för farthinder. I övrigt, mer eller mindre fläckfritt och de tyckte han också att jag körde ganska bra men de missarna man gjorde var tillräckligt för att han inte var övertygad.

Nu när man tänker efter på båda underkännanden så förstår jag 2an, lite mer uppmärksamhet och jag hade nog upptäckt rondellen och farthindret även om de inte var vidare markerade. Men den 1a känns bara surt just nu och känslan är ju att inspektörerna dömer olika. Fick smått underkänt på passering av stillastående fordon idag, gjorde exakt likadant förra gången och hade godkänt. Mer marginal och jag hade hamnat i körfältet som har riktning mot mig MED trafik på, han ville visst jag skulle korsa över med ett par hjul ändå...kändes ju inte helt tryggt tyckte jag i alla fall.

:cry:
inspektörn 2011-12-21 21:57 ! Citera #
Hmm det var mig en subjektiv beskrivning*s*
Kan du tala om exakt vilka kryss som är satta och var de sitter?
Jag kan ju utan ha sett körningen tycka att du är ganska långt ifrån körkort. Att passera ett stillastående fordon innebär inte alltid att man bara håller ut lite grann. Är det trångt och mötande trafik kanske man måste stanna och vänta tills det är fritt från mötande!!!
Att lägga skuld på provfordonet visar bara att du inte har tillräcklig erfarenhet för körkort.
Farthinder brukar nästan alltid vara utmärkta med skylt. Det gäller bara att veta vad skyltarna betyder!! Ex.vis betyder skylten som det står Max 30km/h på att det finns fysiska anordningar i vägbanan som gör att det är olämpligt att hålla högre hastighet än just 30 km/h.
Såg du någon sådan skylt?
Gäst 2011-12-22 00:13 ! Citera #
inspektörn
Hmm det var mig en subjektiv beskrivning*s*
Kan du tala om exakt vilka kryss som är satta och var de sitter?
Jag kan ju utan ha sett körningen tycka att du är ganska långt ifrån körkort. Att passera ett stillastående fordon innebär inte alltid att man bara håller ut lite grann. Är det trångt och mötande trafik kanske man måste stanna och vänta tills det är fritt från mötande!!!
Att lägga skuld på provfordonet visar bara att du inte har tillräcklig erfarenhet för körkort.
Farthinder brukar nästan alltid vara utmärkta med skylt. Det gäller bara att veta vad skyltarna betyder!! Ex.vis betyder skylten som det står Max 30km/h på att det finns fysiska anordningar i vägbanan som gör att det är olämpligt att hålla högre hastighet än just 30 km/h.
Såg du någon sådan skylt?

Nu sätter du ändå ord i munnen på mig. Jag skyllde aldrig på bilen jag körde som anledning att jag kuggade. Allt jag menade var att det var ovant, men jag kom in i det hela efter en stund. Och nu på andra uppkörningen kändes det ganska bra att köra deras bilar och som jag sa, kändes det riktigt bra i själva körningen som så och det tyckte ju inspektören med.

Angående stillastående fordon så gällde det på en väg med två markerade körfält i vardera riktning. Här var det inte tal om att jag skulle stanna och vänta på att mötande passerat utan jag skulle alltså ÖVER mittlinjen TROTS mötande var hans vilja när han gick igenom körningen på slutet. Jag höll redan god marginal i fall dörrar skulle flyga upp i min mening och har fått OK från körskolan tidigare. Är det så att man kör på en väldigt trång passage är det ju givet att man som har hinder får vänta ut mötande för att kunna hålla bättre avstånd, så var det inte i detta fall!

”Farthinder brukar nästan alltid vara utmärkta med skylt.” - Exakt, i detta fall fanns det INGEN skylt och inga markeringar på/kring farthindret att den fanns där. Jag vet vilka skyltar som gäller för farthinder. Och det var inga 30-skyltar i sikte. Men det spelar ju ingen roll, för jag har sagt att jag accepterar denna kuggning, det var den första som är ”suspekt”. Då var anledningen ”ingripande” trots att det aldrig gjordes ett ingripande i min körning. Det som kommenterades den gången var att man ansåg att jag skulle kört ut vid en väjningsplikt trots att det fanns en bil bakom den svängande bilen, det enda jag gjorde var att jag släppte bromsen men insåg faran med bilen bakom och tryckte ner bromsen igen när jag kände bilen började rulla fram nån centimeter. Ingen gas eller uppdragande av koppling alls. Kom lite snabbt in i en kurva som jag dock justerade hastigheten på, bara lite sent.

Hade en liknande kurva idag faktiskt och den gick mycket fint och jag släppte broms och kanske rullade lite vid ett par rondeller för att komma ut fort, han insåg nog att jag inte hade faktiskt tänkt blåsa ut då jag såg hela tiden att de kom in bilar just som jag tänkt komma ut så vart de bara att trycka broms ner igen och vänta in nästa troliga läge att komma ut.
inspektörn 2011-12-22 05:57 ! Citera #
Tala gärna om var kryssen i protokollen sitter!
Gäst 2011-12-22 17:17 ! Citera #
Gäst
Kuggade idag min andra uppkörning också, känner mig helt nere under isen och har lust att bara ge upp. Nog för jag får nog göra det lite ofrivilligt då pengarna är slut så jag får vänta tills jag har råd att komma igång igen. Känns bara så himla hemskt, ju mer man tänker på de två kuggningarna så känns verkligen den 1a fel och väl petig. Gjorde få misstag, hade lite problem med att hantera deras bil (kört som privatist), då de har volvo kombi och jag bara kört små Golf tidigare. Men ju längre tiden gick desto bättre kändes det och jag gjorde inga grova missar. Men fick kryssat i massor (gällde bara 2-3 saker dock och inget som kan anses som trafikfara eller liknande) och som huvudorsak till nekandet var ”ingripande” som aldrig hände!

Andra uppkörningen fick jag en trevlig man, om än ganska tystlåten för det mesta. Körde jätte bra och kändes bra nu att köra deras Volvo, smidigt och lätt kändes det. Inga missar i sikte...SEN...usel backning runt hörn...körde på en minirondell som jag upptäckte väl sent (såg faktiskt ingen varning för kommande rondell, får det vara så?) och körde sen för snabbt på ett farthinder som även här inte var markerad eller skylt som varnade för farthinder. I övrigt, mer eller mindre fläckfritt och de tyckte han också att jag körde ganska bra men de missarna man gjorde var tillräckligt för att han inte var övertygad.

Nu när man tänker efter på båda underkännanden så förstår jag 2an, lite mer uppmärksamhet och jag hade nog upptäckt rondellen och farthindret även om de inte var vidare markerade. Men den 1a känns bara surt just nu och känslan är ju att inspektörerna dömer olika. Fick smått underkänt på passering av stillastående fordon idag, gjorde exakt likadant förra gången och hade godkänt. Mer marginal och jag hade hamnat i körfältet som har riktning mot mig MED trafik på, han ville visst jag skulle korsa över med ett par hjul ändå...kändes ju inte helt tryggt tyckte jag i alla fall.

:cry:

Tråkigt, men bara att ta nya tag. Är inspektörerna inte säkra och kuggar dig så finns det ju en anledning.
Det blir säkert tredje gången gillt i stället :)
Sannis 2011-12-28 11:11 ! Citera #
Väldigt tråkigt men på det igen och visa dem! Du kommer klara det! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest