Start > Körkortsforum > Rädsla

Rädsla

Gäst 2020-04-20 19:33 ! Citera #
Karl lönqvist 2020-04-09
Hej! Jag tog körkort för två veckor sedan och har sen dess kört bil 2 gånger själv. Super kul att jag fick mitt körkort tillslut, men jag är SÅ RÄDD varje gång jag ska sätta mig och köra nånstans. Litar inte alls på mig själv när det kommer till att köra bil. Jag kan växla och styra etc etc, jag kan ju, men jag hinner inte riktigt med och tänka allt gällande högerregeln och vem som har förtur etc, eller hur stor min bil är och hur långt i sidan jag kan åka. Det är super läskigt. Och idag när jag skulle parkera vid jobbet fick jag göra om det säkert 5 gånger för jag missbedömde hur stor min bil var. Vet många som fått sitt körkort och sen den dagen har dom bara velat köra så ofta det går och jag känner att jag helst undviker det så gått det går typ. Kommer detta någonsin att släppa? Bör jag gå och prata med någon?
Seså.

Sätt dig i bilen o kör nu.

Små ärenden i områden du är bekväm med...sen längre turer o ärenden, sen vips är du på bilsemester typ

Du har faktiskt ett körkort.

Fickparkera är klurigt, övning ger färdighet.
Men försök, du kan inte sätta den på första alltid..och hör du det inte kommer du alldrig sätta det.

Tom jag som ”KAN” fickparkera, och dessutom utan sensorer o backkamera..
Kliver faktiskt ur bilen titt som tätt om jag är osäker hur nära jag är, better to be safe than sorry....så ser man oops vad nära, eller ojj en meter tillgodo, kör kombi...numer vet man hur stor bilen är.

Det kommer med tiden ska du se.

Så ut o kör, erfarenheten kommer med tiden, samt vara observant o defensiv i sin körning är bra, men får inte bli harigt o tveksamt då kan set bli fel.

Behåll lugnet, sätt på radion ex, eller om du vill ha tyst upp till föraren.

Så seså, ut o kör bara.

Jag har varit där engång 3 år sen, har tom avverkat en bilsemster ner till Frankrike, från STHLM, över öresundsbron sen ut i Europa....

Var lärorikt som attan...och galet kul.
Gäst 2020-04-20 20:01 ! Citera #
Karl lönqvist 2020-04-09
Hej! Jag tog körkort för två veckor sedan och har sen dess kört bil 2 gånger själv. Super kul att jag fick mitt körkort tillslut, men jag är SÅ RÄDD varje gång jag ska sätta mig och köra nånstans. Litar inte alls på mig själv när det kommer till att köra bil. Jag kan växla och styra etc etc, jag kan ju, men jag hinner inte riktigt med och tänka allt gällande högerregeln och vem som har förtur etc, eller hur stor min bil är och hur långt i sidan jag kan åka. Det är super läskigt. Och idag när jag skulle parkera vid jobbet fick jag göra om det säkert 5 gånger för jag missbedömde hur stor min bil var. Vet många som fått sitt körkort och sen den dagen har dom bara velat köra så ofta det går och jag känner att jag helst undviker det så gått det går typ. Kommer detta någonsin att släppa? Bör jag gå och prata med någon?
Inte ensam alls. Hatar fortfarande att köra och det var fan mig 5 månader sen jag tog kortfanskapet. Körde ner till Skåne för ett tag och visst, gjorde misstag. Gör fortfarande misstag. Folk har tutat två gånger på mig. En gång då han tvekade trots att jag gav företräde och då körde jag, tyckte han inte om. Jaja. Ringde min brorsa o va upprörd ”jag har också blivit tutad på där, jävla dumt ställe”. Fine. Mådde bättre.

Sen en skåpbil som körde olagligt som fan. 90 på en 60 väg, tutade och körde om för jag stannade för en bil med släp vid en rondell. Har haft otur med en rondell tidigare så är skraj för att krocka så jag tar det lugnt.

Poängen är att bilarna får väl tuta och vara sura. Inte mitt körkort som ryker ifall de kör ut och krockar med andra bilar eller kör för fort.

Misstag kommer hända. Du kommer känna dig som en idiot vissa gånger. Men, så länge du inte orsakar en krock eller kör på nån får faktiskt personerna runt omkring som har haft körkort längre lugna ner sig och anpassa tempot.

Kör när det är lugnt ute och inte mycket trafik. Hatade motorvägar men nu är det lugnt för det mesta. Man hittar ett hål till slut
Gäst 2021-07-11 21:02 ! Citera #
Hej jag är rädd och osäker på mig själv och rädd för att sätta mig bakom ratten för jag är rädd för stt krocka och utsätta folk i trafiken för fara. Jag har lindrig utvecklingsstörning med inlärning och koncetrationsvåtigheter som bromsar att jag inte skulle klara av ett körkort.
Mvh Johanna
S 2021-07-12 17:56 ! Citera #
Känner igen mig i det du skriver! Ska köra upp imorgon, alla lärare säger att jag är redo, men ärligt talat tror jag inte att jag kommer våga köra själv även om jag blir godkänd imorgon.

Hur har det gått för dig? Har det blivit bättre?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo