Karl lönqvist 2020-04-09
Hej! Jag tog körkort för två veckor sedan och har sen dess kört bil 2 gånger själv. Super kul att jag fick mitt körkort tillslut, men jag är SÅ RÄDD varje gång jag ska sätta mig och köra nånstans. Litar inte alls på mig själv när det kommer till att köra bil. Jag kan växla och styra etc etc, jag kan ju, men jag hinner inte riktigt med och tänka allt gällande högerregeln och vem som har förtur etc, eller hur stor min bil är och hur långt i sidan jag kan åka. Det är super läskigt. Och idag när jag skulle parkera vid jobbet fick jag göra om det säkert 5 gånger för jag missbedömde hur stor min bil var. Vet många som fått sitt körkort och sen den dagen har dom bara velat köra så ofta det går och jag känner att jag helst undviker det så gått det går typ. Kommer detta någonsin att släppa? Bör jag gå och prata med någon?
Sätt dig i bilen o kör nu.
Små ärenden i områden du är bekväm med...sen längre turer o ärenden, sen vips är du på bilsemester typ
Du har faktiskt ett körkort.
Fickparkera är klurigt, övning ger färdighet.
Men försök, du kan inte sätta den på första alltid..och hör du det inte kommer du alldrig sätta det.
Tom jag som ”KAN” fickparkera, och dessutom utan sensorer o backkamera..
Kliver faktiskt ur bilen titt som tätt om jag är osäker hur nära jag är, better to be safe than sorry....så ser man oops vad nära, eller ojj en meter tillgodo, kör kombi...numer vet man hur stor bilen är.
Det kommer med tiden ska du se.
Så ut o kör, erfarenheten kommer med tiden, samt vara observant o defensiv i sin körning är bra, men får inte bli harigt o tveksamt då kan set bli fel.
Behåll lugnet, sätt på radion ex, eller om du vill ha tyst upp till föraren.
Så seså, ut o kör bara.
Jag har varit där engång 3 år sen, har tom avverkat en bilsemster ner till Frankrike, från STHLM, över öresundsbron sen ut i Europa....
Var lärorikt som attan...och galet kul.