Start > Körkortsforum > Övningsköra med barn i bilen

Övningsköra med barn i bilen

henry11 2011-11-24 13:22 ! Citera #
Hejsan! Jag har en fråga jag hoppas någon kan svara på.

Får man i Sverige övningsköra med barn i bilen? Jag har bott i USA och där får man inte ens köra med barn i bilen när man har prövokörkort och faktisikt klarat sin uppkörning.

Förstår ju självklart att man inte får ha ett barn i passagerarsätet då ens handledare måste sitta där, men får man ha dem i baksätet?
Pluton 2011-11-24 14:23 ! Citera #
Ja det får du ha. finns inte ens begrensningar hur många passagerare du får ha. dock inte mer än 8 om du ska ta b körkort:P
-Mattias 2011-11-30 22:36 ! Citera #
Japp det finns inga begränsningar, det enda du måste göra är att ha skylten ÖVNINGSKÖR annars är det
som om du redan hade körkortet, förutom att du nu kör på din handledares körkort.
Gäst 2011-12-04 20:07 ! Citera #
Pluton
Ja det får du ha. finns inte ens begrensningar hur många passagerare du får ha. dock inte mer än 8 om du ska ta b körkort:P


Föga troligt att du med en bil som är registrerad för 5 personer kan ta med 8 passagerare...

I’m just saying :lol:
Adddde 2011-12-07 21:00 ! Citera #
Ja det får du, men fundera gärna en extra gång på hur lämpligt det egentligen är. :)
tjugosexan 2011-12-20 17:21 ! Citera #
Japp det får du. Var väl tal om att det skulle bli ändring för några år sedan vill jag minnas, men inget hände.
Jag har själv haft barn med i bilen när jag kört, men det är en nödlösning tycker jag. Svårare att koncentrera sig när man har barn med.
tanten 2011-12-29 21:39 ! Citera #
Ja som du redan ser här så får du, men det är egentligen din handledare som måste kunna bedömma om det finns någon risk att ha dem med. Vi tränade första tiden utan, nu tycker min man (min handledare) att jag kör så bra så de är med när jag kör. Sedan är det ju såklart stressaspekten. Nu gör det inget, men det blir ju inte riktigt några ”lektioner” utan mest att köra till dagis och mataffären. Vi har passat på ett par gången att åka på eftermiddagarna när de är trötta och då somnar dem, och vi övar att byta fil 10 gånger...:-)
Gäst 2016-06-12 12:10 ! Citera #
Gäller denna regel / lag fortfarande år 2016? Såg att alla svar var från 2011.

Tacksam för svar :)
A-C 2016-06-12 12:36 ! Citera #
Övningskör nu med barn i bilen, har fått grönt ljus av körskolan :)
Fördelen är att man kör försiktigt och säkert, nackdelen är att man kanske har svårt att komma ihåg ”finliret” eftersom det sällan är helt tyst i bilen.
Gäst 2016-06-12 23:42 ! Citera #
Jag har övningskört med en massa människor i bilen... man kör på handledarens körkort så det är inga problem! Det enda kravet är att man är en säker förare!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo