Start > Körkortsforum > Centrifugalkraft riktning????

Centrifugalkraft riktning????

Pluton 2011-11-30 14:41 ! Citera #
Pluton

Japp det ska jag göra:)

Såja, jag klarade uppkörningen :) han sa ’jag önska alla kunde köra såhär’.

Så nu har man körkortet!
Gäst 2011-11-30 21:17 ! Citera #
STOOOOOORT grattis till dig XD hoppas jag klarar det också nu på onsdag :/ det hade blivit nåt fel så att jag inte kunde se vad du skrev därför ställde jag frågan om hur det gick :/ men nu såg jag det... :D
Pluton 2011-12-04 11:55 ! Citera #
Shom
STOOOOOORT grattis till dig XD hoppas jag klarar det också nu på onsdag :/ det hade blivit nåt fel så att jag inte kunde se vad du skrev därför ställde jag frågan om hur det gick :/ men nu såg jag det... :D

tack! säg till hur det gick :)
Gäst 2011-12-07 11:02 ! Citera #
Ojojojoj vilken känsla man får XD XD. Jag klarade det. Fy fan va skönt :))) både teori och uppkörning på första försöket ;)) NICEEE. Mycket glad :D :D
Adddde 2011-12-07 21:27 ! Citera #
Grattis Shom!

Du kanske längre inte läser här men:

Centrifugalkraften är den kraften du upplever när du svänger och det känns som om du ska flyga ut åt sidan. Den är riktat ut från centrumet, alltså vilket skulle vara mittpunkten om din körbana är radien av en cirkel.

Suffixet -fug från latin, ger betyldelsen ”fly”. Se på engleska ord som Refugee(=flykting), eller medicinen febrifuge (en medicin som får din feber att ”fly”, välanvänt ord av min far :D )

Centripetalkraften är den kraften som håller kvar dig på körbanan. Den är riktat in mot centrum. I detta fall är det friktionen mellan däck/underlag som är centripetalkraften.
pluton 2011-12-10 19:01 ! Citera #
Shom
Ojojojoj vilken känsla man får XD XD. Jag klarade det. Fy fan va skönt :))) både teori och uppkörning på första försöket ;)) NICEEE. Mycket glad :D :D

Grattis!!!!!!!!!!!!!!:-D

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest