Hamnade i en situation som jag inte varit med om innan. Kör in i en cirkulationsplats, i svängen innan min avfart ser jag att det finns ett obevakat övergångsställe. Min första instinkt var att stanna för gående, vilket jag gjorde...men i efterhand började man fundera om det var rätt. Tyckte min lärare sa att jag gjorde helt rätt som stannade i alla fall.
Grejen är att detta övergångsställe kommer så nära cirkulationsplatsen att man kan tänkas hindra bakomvarande bilar att ta sig fram. I detta fall kom det en buss bakom mig! Så ni kan ju förstå att ingen kunde passera medan man väntade över den gående, då bussen tvingades stanna i själva cirkulationen. Så min fråga är om jag gjorde rätt, vill minnas att man får inte stanna i en cirkulationsplats men i och med övergångsstället så blir man tvingad till det om gående har företräde. Har inte varit med om detta innan, då övergångarna legat en liten bit ifrån (när det väl finns någon) men denna ligger i direkt anslutning till cirkulationsplatsen. Är detta någorlunda vanligt? Bara att jag som inte fått köra så mycket i såna hittills?