Start > Körkortsforum > AKUT HJÄLP SÖKES!!

AKUT HJÄLP SÖKES!!

Gästen 2009-04-22 12:22 ! Citera #
Misslyckades min uppkörning igår på grund av ecodriving :x Nu är det så att jag har en liten fråga inför min uppkörning nästa onsdag, den 29 april. Jag har hört att man ska köra på 4ans växel hela vägen ut från accelerationsfältet när man ska ut på motorvägen, stämmer detta? För det borde väl kunna klassas som icke-miljövänlig körning?

Om ni sen har några tips på hur man kör miljövänligt så vore det ytterst uppskattat!
Gäst 2009-05-03 19:21 ! Citera #
Hej Gästen!
Jag förstår vad du menar med att man ska köra på 4:an på accelerationsfältet (att man ska accelerera snabbare)men jag tycker att det går lika bra att göra det på 5:an, man har ju ändå en bit på sig.
Jag har haft körkort i sex år (håller på att ta BE nu) och jag har alltid kört på 5:an.
Några tips på miljövänlig körning är att undvika snabba stopp och starter och att hoppa över växlar, typ gå direkt från 3 till 5.
Lycka till på nästa uppkörning!
hps_ 2009-05-10 11:30 ! Citera #
Just detta med accelerera på påfarten så är detta mycket viktigt under uppkörningen. Det är viktigt att komma upp så snabbt som möjligt i rätt hastighet på påfartsstäckan. Att köra med 5ans växel på påfarten är inget jag skulle göra, då 5an inte alls är lika stark som exempelvis 4an att accelerera.
L0ysan 2009-05-10 18:48 ! Citera #
Min lärare har sagt till mig att gasa fullt på 3an och sen växla till 4an och gasa fullt på den med och oftast går man ut på 4an och när man är ute på körbanan så växlar man till 5an.

Så jag tror du ska ha 4an när du är på accelerationsfältet för att få upp farten så mycket som möjligt !!

Jäkligt tråkigt att du blev kuggad för den lilla grejen!
Alla kan ju somsagt göra ett litet fel!
Rebeckaf 2009-05-13 09:09 ! Citera #
Var det verkligen BARA ecodrivingen som du blev kuggad för?? :o Det verkar ju helt galet. HAr du gått på trafikskola eller privat? Om du har gått på trafikskola så tycker jag nästan att de borde ersätta dig på något sätt.
Gäst 2009-05-26 11:50 ! Citera #
När jag kör motorväg med en av mina körskole lärare så säger han att jag ska ligga på 3 an, gasa upp till 3000-3500 varv och sedan växla upp till 5:an. Man ska komma upp i 90 innan man kommer ut på vägen. Så säger han till mig iaf :P
Pelmazo 2009-05-26 18:54 ! Citera #
Vilken växel man bör välja beror helt på bilen. För att skona motorn bör man inte överskrida 3000 varv/min.
Jokerstyle 2009-05-27 20:05 ! Citera #
Det min trafiklärare sa på Lilla uppkörningen (låtsas-uppkörning) var att man inte ska växla upp till femman förrens man kört ut från accelerationsfältet och lagt sig tillrätta i filen.
Hon sa att det var trean man skulle ligga på innan dess, men det beror ju på bilen. Huvudsaken är att du inte överskrider ~3000 RPM

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov